-
مدل یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ - بخش سوم
جمعه 4 آبان 1403 12:54
مدل یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ بخش سوم مراحل و راهبردهای یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ مراحل یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ مرحله اول شامل برنامه ریزی و تعیین هدف بعلاوه فعال سازی ادراکات و دانش تکلیف و بافت و خود در رابطه با تکلیف است . مرحله دوم مربوط به فرایندهای نظارتی گوناگونی است که آگاهی...
-
کلاس درس معکوس
پنجشنبه 3 آبان 1403 15:37
روانشناسی تربیتی شناختی – آموزش و یادگیری – کلاس درس معکوس کلاس درس معکوس بهعنوان مربی، همه ما در طول سالها شاهد بودهایم که چگونه فناوری برای آموزش و یادگیری در کلاس درس یکپارچهتر شده است. برخی از مدارس لپتاپ، تبلت، و سیستمهای مدیریت یادگیری ارائه میدهند. هیچ چیز جدیدی نیست، به جز اینکه همه به صورت دیجیتالی و...
-
تجربیات اوج و جریان
چهارشنبه 2 آبان 1403 16:27
روانشناسی تربیتی شناختی – عملکرد برتر تجربیات اوج و جریان در سلسله مراتب نیازهای معروف آبراهام مزلو، خودشکوفایی در بالای هرم قرار دارد و نشان دهنده نیاز به تحقق پتانسیل فردی است. از نظر مزلو، تجربیات اوج نقش مهمی در خودشکوفایی دارند. خودشکوفایی در واقع بسیار نادر است، به این معنی که تجربه های اوج می توانند به همان...
-
نگاهی عمیق تر به نبوغ
چهارشنبه 2 آبان 1403 10:31
نگاهی عمیق تر به نبوغ نگاهی عمیق تر به نبوغ بسیاری استدلال کرده اند که همه با پتانسیل برابر متولد می شوند. با این حال، برخی از افراد هستند که به نظر می رسد سطحی از توانایی یا مهارت دارند که باورها را به چالش می کشد. این افراد معمولا ویژگی های یک نابغه را به نمایش می گذارند . نابغه به فردی گفته می شود که دارای عملکرد...
-
نوروفیزیولوژی یادگیری و سیستم پردازش اطلاعات - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل سوم - بخش چهارم
سهشنبه 1 آبان 1403 16:49
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل سوم - بخش چهارم نوروفیزیولوژی یادگیری و سیستم پردازش اطلاعات پردازش مغز در حین یادگیری به عنوان یک چارچوب مرجع از مدل پردازش اطلاعات استفاده می کند. پردازش مغز در حین یادگیری پیچیده است، و آنچه در ادامه می آید فقط عناصر اصلی را پوشش می دهد. اطلاعات دقیق در مورد یادگیری و حافظه از...
-
مشارکت تحصیلی - چرا مهم است
سهشنبه 1 آبان 1403 13:01
مشارکت تحصیلی - چرا مهم است مشارکت تحصیلی - چرا مهم است مشارکت دانش آموزی یکی از آن کلمات کلیدی آموزشی است که به نظر می رسد همیشه مهم بوده است. این اصطلاح را می توان به مصلح آموزشی و فیلسوف جان دیویی و اواخر دهه 1800 ردیابی کرد . اگرچه توافق نظر وجود دارد که مشارکت دانشآموز برای فرآیند آموزشی حیاتی است، نحوه ایجاد...
-
مدل پینتریچ از یادگیری خود تنظیم - بخش دوم - چارچوب مفهومی یادگیری خود تنظیم
یکشنبه 29 مهر 1403 16:22
مدل پینتریچ از یادگیری خود تنظیم بخش دوم چارچوب مفهومی یادگیری خود تنظیم تعریف یادگیری خود تنظیم با در نظر داشتن این پیش فرضها، یک تعریف کلی کاری از یادگیری خود تنظیم این است که یک فرایند فعال و سازنده است که در آن یادگیرندگان برای یادگیری خود تعیین هدف می کنند و سپس، هنگامی که توسط اهداف و ویژگیهای بافتی در محیط...
-
روشهای تحقیق مغز - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل سوم - بخش سوم
یکشنبه 29 مهر 1403 12:00
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل سوم - بخش س وم روشهای تحقیق مغز یکی از دلایلی که امروزه بیش از هر زمان دیگری در مورد عملکرد سیستم عصبی مرکزی میدانیم این است که علاقهها به تحقیقات مغز در میان افراد در زمینههای مختلف همگرایی وجود دارد. از نظر تاریخی، تحقیقات روی مغز عمدتاً توسط محققان پزشکی، علوم زیستی و...
-
مدل پینتریچ از یادگیری خود تنظیم - بخش اول
شنبه 28 مهر 1403 16:10
مدل پینتریچ از یادگیری خود تنظیم بخش اول پیش فرضهای یادگیری خود تنظیم مقدمه زمینه پژوهش در انگیزش و یادگیری دانشجویان دانشگاه کاملا پراکنده است و مدلها و دیدگاههای بسیار متفاوتی وجود دارد. یک تمایز مهم در این زمینه تقابل بین دو دیدگاه کلی بوده است، یکی رویکرد دانشجو محور به یادگیری (Student Approach to Learning) و...
-
یادگیری خود تنظیم در دانش آموزان با عملکرد بالا
جمعه 27 مهر 1403 14:44
یادگیری خود تنظیم در دانش آموزان با عملکرد بالا دانشآموزانی که یادگیری خود را تنظیم می کنند، وقتی در کار تحصیلی خود با مشکل مواجه میشوند، راهبردهای تنظیمی مناسب را استفاده می کنند. تحقیقات جدید نشان میدهد که دانشآموزان کلاس های پنجم تا هشتم با عملکرد بالا در ریاضیات و خواندن، مهارتهای یادگیری خودتنظیم بیشتری نسبت...
-
ساختارهای مغز و کاردکردهای آنها - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل سوم - بخش دوم
چهارشنبه 25 مهر 1403 17:47
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل سوم - بخش دوم ساختارهای مغز و کاردکردهای آن مغز بالغ انسان تقریباً یک و نیم کیلوگرم وزن دارد و به اندازه یک طالبی یا گریپ فروت بزرگ است. بافت بیرونی آن یک سری چین دارد و ظاهری چروکیده که شبیه گل کلم است. ترکیب آن بیشتر آب (78%) و بقیه چربی و پروتئین است. بافت آن به طور کلی نرم...
-
عصب شناسی یادگیری- کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل سوم - بخش اول
سهشنبه 24 مهر 1403 10:43
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل سوم - بخش اول عصب شناسی یادگیری فرآیندهای شناختی شامل افکار، باورها و احساسات است که همگی بازنمایی عصبی دارند. علوم اعصاب یادگیری علم ارتباط سیستم عصبی با یادگیری و رفتار است. آشنایی با علوم اعصاب به شما پایه و اساس بهتری برای درک مفاهیم روانشناسی تربیتی شناختی می دهد. نقش مغز در...
-
راهنمای کلی تحقیق در مورد یادگیری تحصیلی
دوشنبه 23 مهر 1403 11:06
راهنمای کلی تحقیق در مورد یادگیری تحصیلی فراگیران چگونه در زمینههای موضوعی مانند خواندن، نوشتن، ریاضیات، علوم و تاریخ یاد میگیرند و چگونه میتوانیم با استفاده از روشهای آموزشی مانند بازخورد، مثالها، خود توضیحی، تدریس خصوصی و تجسم به افراد در یادگیری کمک کنیم؟ این سؤالات در مورد چگونگی کارکرد یادگیری و نحوه عملکرد...
-
درآمدی بر روش تحقیق در علم - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل دوم - بخش پایانی
یکشنبه 22 مهر 1403 16:36
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل دوم - بخش پایانی درآمدی بر روش تحقیق در علم روشهای توصیفی روانشناسان از سه نوع روش توصیفی استفاده می کنند . اول، روش مشاهده ای مشاهده رفتار انسان یا حیوان است . روانشناسان از دو جهت به مشاهده می پردازند . مشاهده طبیعت گرایانه شامل مشاهده نحوه رفتار انسان ها یا حیوانات در زیستگاه...
-
تحقیقات پایه و کاربردی و اهداف علم - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل دوم - بخش چهارم
شنبه 21 مهر 1403 16:30
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل دوم - بخش چهارم تحقیقات پایه و کاربردی و اهداف علم ما فصل را با تاکید بر اهمیت تحقیق در روانشناسی آغاز کردیم. ما حوزههای مختلفی را در رشته روانشناسی که تحقیقات در آن انجام میشود، شناسایی کردیم؛ مانند روانشناسی شناختی، رشد انسانی، روانشناسی اجتماعی و رواندرمانی. ما درباره...
-
رویکرد علمی و روانشناسی - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل دوم - بخش سوم
جمعه 20 مهر 1403 15:14
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل دوم - بخش سوم رویکرد علمی و روانشناسی توضیح داد یم که علم چیست، بیایید در مورد چگونگی عمل علم در رشته روانشناسی بحث کنیم . بسیاری از دانش آموزان معتقدند که آنها جذب روانشناسی می شوند زیرا فکر می کنند این یک علم نیست . اشتباه در تفکر آنها این است که معتقدند موضوع به تنهایی علم را...
-
منابع دانش - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل دوم - بخش دوم
پنجشنبه 19 مهر 1403 16:04
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل دوم - بخش دوم منابع دانش راه های زیادی برای کسب دانش وجود دارد و برخی از آنها بهتر از دیگر هستند . روانشناسان به عنوان دانشمندان باید از هر یک از این روش ها آگاه باشند . بیایید به چندین راه برای کسب دانش نگاه کنیم؛ با منابعی شروع می کنیم که ممکن است آنطور که دانشمندان میخواهند...
-
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل دوم - بخش اول
چهارشنبه 18 مهر 1403 15:45
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل دوم مانند یک دانشمند فکر کنید بخش اول معلم و روانشناسی علمی امروزه همه معتقدند که روانشناس هستند. آنها فکر می کنند که می توانند افکار دیگران را بخوانند؛ می توانند اعمال خود را کنترل کنند؛ و می توانند تصمیم های منطقی بگیرند. اگرچه علم تا حدودی در رفتار و افکار مردم نفوذ کرده است...
-
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل اول – بخش پایانی
سهشنبه 17 مهر 1403 15:51
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی بخش اول - بخش دوم - بخش پایانی کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل اول – بخش پایانی مسئولیت پذیری معلمان گرایش جدید شماره 4: افزایش حرفه ای گرایی معلمان هر واکنشی که نسبت به سه گرایش اول داشته باشید، مهم است بدانید که آنها در روند چهارم یعنی افزایش حرفه ای بودن معلمان نقش داشته اند....
-
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل اول – بخش دوم
دوشنبه 16 مهر 1403 11:15
بخش اول - بخش دوم - بخش پایانی کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل اول – بخش دوم روند های جدید در آموزش و پرورش آموزش با گذشته متفاوت شده است. در یکی دو دهه گذشته آموزش به طور قابل توجهی تغییر کرده است، در واقع مدارس ممکن است آن چیزی نباشد که برخی از ما از دوران کودکی خود به یاد داریم. تغییرات هم بر فرصتها و...
-
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی
یکشنبه 15 مهر 1403 15:45
کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل اول – بخش اول پیشگفتار این بخش - اولین عنوان کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - را به معلمان آینده تقدیم می کند. کتابهای درسی روانشناسی تربیتی و آموزشی همیشه گران بوده اند و در طول سالها هزینههای آنها سریعتر از تورم افزایش یافته است. در بهترین حالت این هزینه بر بودجه...
-
خاستگاه تحقیقات خود تنظیمی و یادگیری خودتنظیم: دو دیدگاه متفاوت اما مکمل
شنبه 14 مهر 1403 14:15
خاستگاه تحقیقات خود تنظیمی و یادگیری خودتنظیم دو دیدگاه متفاوت اما مکمل در عصر پیشرفت سریع تکنولوژی و شاهکارهای خارق العاده نبوغ انسانی، آموزش و پرورش عمومی چندان شتابان حرکت نمی کند. پیشرفت تکنولوژی، که عملکرد آدمی را با خود به پیش می کشد، خودکامه جهت رشد و توسعه آدمی را تعیین می کند. اینترنت با ارائه منابع عظیم...
-
استفاده از آموزش برای افزایش تفکر خلاق
پنجشنبه 12 مهر 1403 16:43
استفاده از آموزش برای افزایش تفکر خلاق خلاقیت با نتایج بسیاری که افراد عموماً مطلوب میدانند مرتبط است. خلاقیت میتواند به افراد کمک کند تا با سختیهای زندگی روزمره سازگار شوند. توسعه نهادهای اجتماعی جدید می تواند با تفکر خلاق مرتبط باشد. بقای سازمانی نیز می تواند با کار خلاقانه اعضای سازمان مرتبط باشد. خلاقیت همچنان...
-
یادگیری برای یادگیری: دیدگاه محدود در مقابل دیدگاه گسترده
چهارشنبه 11 مهر 1403 12:32
یادگیری برای یادگیری دیدگاه محدود در مقابل دیدگاه گسترده یک اجماع عمومی در جامعه آموزشی وجود دارد که "یادگیری برای یادگیری" یک هدف آموزشی مهم است. با وجود این اجماع، روشن نیست که چگونه "یادگیری برای یادگیری" اجرا می شود یا باید اجرا شود. در واقع، معلمان از "یادگیری برای یادگیری" در معانی...
-
مشکلات آموزش راهبرد درک مطلب
سهشنبه 10 مهر 1403 10:30
مشکلات آموزش راهبرد درک مطلب مشکلات آموزش راهبرد درک مطلب در وهله اول به ماهیت راهبرد و در درجه دوم به رویکرد آموزشی بر می گردد. اگرچه آموزش راهبرد موفقیت آمیز شناخته شده است، اما مسائل زیادی باقی مانده است. به عنوان مثال، راهبرد چیست؟ بر اساس میراث فراشناختی آن، به نظر میرسد که یک راهبرد را میتوان به عنوان یک روال...
-
خواندن سنتی، تعاملی، و تبادلی
دوشنبه 9 مهر 1403 13:10
خواندن سنتی، تعاملی، و تبادلی: پردازش پایین به بالا، بالا به پایین، و پویا تغییر قصد خواندن از ساخت معنا در متن به خواندنی که ما را به تجربیات شخصی خود نزدیک می کند، تفاوت های قابل توجهی ایجاد می کند. خواندن زمانی تبدیل به یک تجربه متحول کننده می شود که رویدادهای خواندن به خودی خود صورت نمی گیرند؛ بلکه خواننده با...
-
توسعه فراشناخت در کودکان خردسال
یکشنبه 8 مهر 1403 14:19
صفحه نخست ← فراشناخت ← توسعه فراشناخت در کودکان خردسال توسعه فراشناخت در کودکان خردسال مطالعات تجربی خواندن مفهوم فراشناخت در زمینه خواندن در ابتدا توسط براون (1980) به کار رفت، که فرآیند خواندن را شامل دانش و عمل استراتژیک توصیف کرد: حرکت روان - درک در سطح خودکار - تا زمانی که درک از بین برود، و سپس تلاش های آگاهانه...
-
پیش سازهای فراشناخت: نظریه ذهن
سهشنبه 3 مهر 1403 14:34
پیش سازهای فراشناخت: نظریه ذهن پیش سازهای فراشناخت: نظریه ذهن تفاوت بین شناخت و فراشناخت یکی از تمایزات نظری مهم است. فراشناخت را می توان به طور کلی به عنوان شناخت در مورد فرآیندهای شناختی خود تعریف کرد. بیشتر تعاریف فراشناخت بر دو جنبه مجزا اما مرتبط متمرکز شده اند: دانش و آگاهی از فرآیندهای شناختی، و کنترل...
-
روشهای تدریس یادگیری خودتنظیم به دانش آموزان
دوشنبه 2 مهر 1403 17:48
روشهای تدریس یادگیری خودتنظیم به دانش آموزان روشهای تدریس یادگیری خودتنظیم به دانش آموزان تحقیقات سه راه اصلی را نشان داده است که در آن آموزش یادگیری خودتنظیم در شیوه های آموزشی ادغام می شود، اما تنها یکی منجر به موفقیت طولانی مدت می شود. ارتقاء غیرمستقیم یادگیری خودتنظیم رایج ترین رویکرد آموزش یادگیری خودتنظیم بدون...
-
راهبردهای یادگیری خودتنظیم برای دانش آموزان
یکشنبه 1 مهر 1403 15:48
راهبردهای یادگیری خودتنظیم برای دانش آموزان راهبردهای یادگیری خودتنظیم برای دانش آموزان یادگیری خودتنظیم یک فرآیند چرخهای است که در آن دانشآموز برای یک کار برنامهریزی میکند، عملکرد خود را زیر نظر میگیرد و سپس از بازخورد نتیجه استفاده میکند. سپس چرخه تکرار می شود، زیرا دانش آموز از بازخورد برای تنظیم و آماده شدن...