-
نقش اهداف در فرایند آموزش
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 09:32
حاوی مطالب متنوع و کاربردی روانشناسی بر اساس منابع معتبر روز و یافته های پژوهشی و تجزیه و تحلیل آنها در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی با تمرکز بر یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه نقش اهداف در فرایند آموزش اهداف در انگیزش و خودتنظیمی مهم هستند، زیرا توجه افراد را بر روی امکانات خاص متمرکز می کنند و رفتار...
-
نظریهی هوشهای چندگانه گاردنر
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 22:42
حاوی مطالب متنوع و کاربردی روانشناسی بر اساس منابع معتبر روز و یافته های پژوهشی و تجزیه و تحلیل آنها در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی با تمرکز بر یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه نظریهی هوشهای چندگانهی گاردنر زمانی که هوارد گاردنر نظریه هوش چندگانه را در اوایل دهه 1980 معرفی کرد، انحراف از دیدگاه مرسوم...
-
آموزش، نگهداری و استفاده روزانه از مهارت های شناختی با افزایش سن و زوال عقل
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 15:18
مهارتهای شناختی، تواناییهای ذهنی پایه و بالاتری مانند توجه، پردازش اطلاعات، حافظه، عملکرد اجرایی و استدلال هستند که با سیستمهای حسی و ادراکی برای تعیین موفقیت در انجام فعالیتهای روزانه تعامل دارند . افراد مسن در معرض خطر زوال شناختی هستند، اما ممکن است از استراتژی هایی برای حفظ مهارت های شناختی و از برنامه های...
-
تاب آوری (Resilience): توان یابی و عوامل حفاظتی
سهشنبه 25 اردیبهشت 1403 11:47
همه ما افرادی را می شناسیم که با چالش های بزرگی روبرو شده اند . برخی به خوبی با استرس خود کنار می آیند . برخی از نظر روانی دچار لغزش می شوند اما بعد بهبود می یابند . افراد گروه سوم زمین می خورند و هرگز بهبود نمی یابند . چه چیزی دو گروه اول را از گروه سوم جدا می کند؟ تاب آوری. انعطاف پذیری کلید مقاومت در برابر استرس،...
-
چگونه رشد تخصص را هموار کنیم؟
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 13:31
تخصص چیست؟ کلمه متخصص به تلاش برای یادگیری از تجربه اشاره دارد . هنگامی که فردی مهارت ها یا دانش خاصی را از طریق تجربه و آموزش به دست آورده است که نشان دهنده تسلط بر یک موضوع خاص است، به این فرد متخصص می گوییم . متخصصان اغلب قادر به عملکرد فراتر از سطحی هستند که افراد کمتر ماهر معمولاً به آن دست می یابند . افراد عادی...
-
عزت نفس: چگونه خود را ارزشگذاری می کنیم؟
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 13:11
چکیده عزت نفس عبارت است از میزانی که کیفیت ها و ویژگی های موجود در خودپنداره فرد مثبت تلقی می شوند؛ منعکس کننده تصویر فیزیکی فرد از خود، دیدگاه او نسبت به دستاوردها و توانایی های خود، ارزش ها و موفقیت درک شده در زندگی مطابق با آن ارزشها، و همچنین طرقی که دیگران به آن شخص نگاه می کنند و به آن پاسخ می دهند. هر چه درک...
-
خودکارآمدی (Self-efficacy) چگونه بر زندگی ما تاثیر میگذارد؟
شنبه 22 اردیبهشت 1403 11:55
در طول چند دهه گذشته، مربیان و روانشناسان تربیتی به ادراک دانش آموزان از خود علاقه مند بوده اند. این توجه هماهنگ به دیدگاه دانشجویان نسبت به خود کاملاً قابل درک است. از منظر یک مربی، ارتقای ادراک مثبت یادگیرندگان از خود یک هدف مهم آموزشی است. مربیان مایلند دانش آموزان به افرادی مستقل تبدیل شوند که احساسات قوی و...
-
خود تعیین گری (Self-Determination): خودمختاری در مقابل کنترل
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 15:10
اصطلاح خود تعیین گری یک مفهوم انگیزشی است که عمدتاً در رابطه با نظریه خود تعیین گری (SDT) ارائه شده توسط ادوارد دسی و ریچارد رایان توضیح داده شده است. خود تعیین گر بودن به معنای تایید اعمال خود با حس انتخاب و اراده کامل است. زمانی که افراد خود تعیین گر هستند، احساس آزادی برای انجام کارهای جالب، از نظر شخصی مهم و حیاتی...
-
روانشناسی تربیتی شناختی: مشارکت شناخت در یادگیری، رشد و آموزش
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 14:17
چکیده روانشناسی تربیتی شناختی بر حوزه های جدیدی متمرکز است که شناخت محور هستند و شناخت را در کنار کارکردهای دیگر آدمی مانند انگیزش مطالعه می کند. رویکردهای شناختی اجتماعی، پردازش اطلاعات، پدیده گرایی، و سازنده گرایی حوزه مطالعه و کاربرد روانشناسی تربیتی شناختی را گسترش داده اند و به یک زمینه فعال و پویا تبدیل کرده اند...
-
روانشناسی و مدرسه: روانشناس مدرسه کیست؟
سهشنبه 18 اردیبهشت 1403 14:38
تردیدی وجود ندارد که مدارس وظیفه دارند از همه ابزارهای مؤثر مورد نیاز برای حفظ محیط آموزشی امن و کارامد استفاده کنند. محیط امن و پذیرا برای پیگیری فعالیت های آموزشی و تربیتی ضروری است ( ایجاد مدرسه ای امن و دلپذیر برای یادگیری - مجله روان تنظیم ) . نمونههای بسیاری از زندگی واقعی را دیدهایم که در آن دانشآموزان مدارس...
-
تعامل انگیزش و هیجان در بافت یادگیری تحصیلی
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 15:55
با استفاده از انواع دیدگاه های نظری، این مدخل یک نمای کلی از روابط متقابل انگیزش و هیجان در زمینه های یادگیری تحصیلی ارائه می دهد . اگرچه این بررسی اجمالی جامع نیست، چارچوب ها پایه ای برای درک پیوندهای متقابل بین این سازه ها را فراهم می کنند . تفکیک انگیزش و هیجان از عمده مباحثی است که منجر به شناسایی حیطه گسترده...
-
خودیاری روانشناختی: در جستجوی جهت گیری و هدف - مجله اینترنتی روان تنظیم
شنبه 15 اردیبهشت 1403 18:14
ما در زمان جهش بی نظیر اجتماعی و تکنولوژیکی زندگی می کنیم. به گفته انبوهی از منتقدان اجتماعی، ساختار تغییری که در اطراف خود می بینیم، احساس اضطراب و عدم اطمینان را ایجاد می کند، که سعی می کنیم با جستجوی حس جهت آن را کاهش دهیم. این جست و جو که گاه به انحراف می رسد، به جهات مختلفی خود را نشان می دهد. برای مثال، صدها...
-
نقش تحقیق در کسب دانش حرفه ای معلم - مجله اینترنتی روان تنظیم
جمعه 14 اردیبهشت 1403 08:12
دانش حرفه ای برای آموزش تخصصی ضروری است و انواع مختلف دانش حرفه ای را که برای متخصص شدن به آن نیاز داریم، بررسی کرده ایم ( معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم ). اما، این دانش از کجا سرچشمه می گیرد، چگونه انباشته می شود، و چگونه می توانیم آن را به دست آوریم؟ یک پاسخ تجربه است که گاهی اوقات دانش عملی نامیده می...
-
تیزهوشی: با استعداد بودن (Giftedness) - مجله اینترنتی روان تنظیم
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 11:38
افراد با استعداد و تیزهوش کسانی هستند که سطوح برجسته ای از استعداد (تعریف شده به عنوان یک توانایی استثنایی برای استدلال و یادگیری) یا شایستگی (عملکرد مستند یا موفقیت در 10٪ برتر) را در یک یا چند حیطه از خود نشان می دهند. حیطه ها شامل هر حوزه ساختار یافته فعالیت با سیستم نمادی خاص خود (مانند ریاضیات، موسیقی، زبان) و/یا...
-
بنجامین بلوم: طبقه بندی اهداف آموزشی و یادگیری در حد تسلط - مجله اینترنتی روان تنظیم
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 11:07
بنجامین بلوم (1913-1999) یک روانشناس تربیتی بود که سهم قابل توجهی در طبقه بندی اهداف آموزشی و تئوری یادگیری در حد تسلط داشت. تحقیقات او که نشان داد محیطهای آموزشی و محیطهای خانه میتوانند پتانسیل انسانی را تقویت کنند، آموزش را متحول کرد. بلوم "طبقه بندی اهداف آموزشی" را توسعه داد که اهداف و مهارت های مختلف...
-
یادگیرنده واقعی: ویژگیهای شخصیتی و ارزیابی آن - مجله اینترنتی روان تنظیم
سهشنبه 11 اردیبهشت 1403 16:24
یادگیرنده واقعی کیست؟ یک یادگیرنده واقعی باید چه ویژگیهای شخصیتی داشته باشد؟ چگونه این ویژگیها را باید خود ارزیابی کرد؟ دیدگاه خود تنظیمی چه کمکی به ما در شناسایی یادگیرنده واقعی انجام می دهد؟ ابزارهای لازم برای پرورش یادگیرنده واقعی کدامند؟ هدف اصلی آموزش عالی ایجاد یادگیرندگان مادام العمر است - یادگیرندگان عمدی،...
-
چگونه روال های مطالعه را ایجاد کنیم؟ - مجله اینترنتی روان تنظیم
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 13:29
روال مطالعه-آزمون-استراحت بهترین توصیه ها در مورد مدیریت زمان، تعیین هدف و چگونگی کسب بهترین نمرات با کمترین تلاش زمان مطالعه خود را تا حد امکان موفق و لذت بخش کنید. این توصیه ای است که به خوبی به متخصصان، افراد خوداشتغال و هر کسی که پروژه ها و/یا چرخه کاری روزانه خود را مدیریت می کنند، به خوبی منتقل می شود. افرادی که...
-
آیا مغز شما محدودیت حافظه دارد؟
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 11:10
اینکه سلول های مغز ما چقدر حافظه می توانند ذخیره کنند به ظرفیت ذخیره سازی مغز ما بستگی دارد . ذهن انسان محدودیت حافظه دارد. میانگین ظرفیت حافظه مغز انسان بالغ 2.5 میلیون گیگابایت است. با این حال، به خودی خود ظرفیت ذخیره سازی آن تمام نمی شود . مغز یک انسان دارای انواع مختلفی از خاطرات است. و هیچ محدودیت فیزیکی برای...
-
عاملیت انسانی: قلب فراشناخت
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 16:48
در دراز مدت، بسیاری از دانشی که در مدرسه به دست می آوریم و در آزمون ها بسیار مهم اند، به هر حال فراموش می شوند. من زمانی می دانستم که محتوای درس شیمی چیست. امروز حتی بسیاری از سر فصل های آن را یادم نمی آید. بسیاری از مطالبی که در کتاب های درسی در چند دهه پیش پوشش داده شده بودند، امروزه دیگر حتی تدریس نمی شوند. دانشی...
-
یادگیری عمیق و پایدار هر موضوعی نیاز به خودتنظیمی دارد
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 15:10
منشأ علاقه به خودتنظیمی تحصیلی را می توان تا پژوهشهای چهار دهه پیش در مورد یادگیری و مطالعه دنبال کرد. موضوع مطالعه در آن زمان کمتر مورد توجه بود، و از این غفلت باید ابراز تاسف کرد. در آن زمان یادگیری خودتنظیم به دلیل آگاهی روزافزون یک موضوع کلیدی شده بود، و یکی از موضوعاتی که روانشناسان تربیتی از دیگاه خود تنظیمی به...
-
تاثیر اهداف در تنظیم ذهن و رفتار - مجله اینترنتی روان تنظیم
جمعه 31 فروردین 1403 15:44
چکیده همه افراد موفق به شدت هدف گرا هستند. آنها می دانند که چه می خواهند و هر روز روی دستیابی به آن متمرکز هستند. موضوعی که مربوط به خودتنظیمی است مربوط به فرآیندهای درگیر در تعقیب هدف موثر است که اغلب در دورههای زمانی طولانی گسترش مییابد و اغلب با موانع و وسوسهها مواجه میشود. خودتنظیمی مستلزم مشارکت افراد در...
-
چگونه خودتنظیمی و خود انگیزشی را در خود آموزی بکار ببریم؟ - مجله اینترنتی روان تنظیم
پنجشنبه 30 فروردین 1403 12:00
مزایای خودتنظیمی بسیار قانع کننده است، و من معتقدم که هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. اما مانند هر تلاش دیگری در زندگی، خودتنظیمی با کلیدهایی که فقط بتوانید آن را فشار دهید، انجام نمیشود. زمانی بهتر است که زمینه های ذهنی و عاطفی وجود داشته باشد تا شما را برای موفقیت آماده کند. مراحل موفقیت در یادگیری نقشه راهی...
-
حافظه؛ مخزن اسرار - مجله اینترنتی روان تنظیم
سهشنبه 28 فروردین 1403 10:04
حافظه توانایی رمزگذاری، پردازش و بازیابی اطلاعات است . به عنوان یک مهارت، از عملکرد فکری و یادگیری جدایی ناپذیر است . انتظار می رود افرادی که در مهارت های حافظه دچار کمبود هستند در تعدادی از وظایف تحصیلی و شناختی مشکل داشته باشند . اگرچه حافظه با عملکرد در چندین حوزه تحصیلی و شناختی مانند خواندن و حل مسئله مرتبط است،...
-
نقش فرادرک مطلب در یادگیری
دوشنبه 27 فروردین 1403 10:05
فراشناخت: نقش فرادرک مطلب در یادگیری فراشناخت: نقش فرادرک مطلب در یادگیری روانشناسانی که علاقه مند به نحوه یادگیری افراد هستند، توجه زیادی را به فرآیندهای شناختی مربوط به رمزگذاری، ذخیره و بازیابی اطلاعات از همه نوع، و همچنین درک اطلاعات پیچیده ای که روزانه با آن ها مواجه می شوند، اختصاص داده اند . محققان انواع...
-
معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم
شنبه 25 فروردین 1403 17:17
روانشناسی تربیتی شناختی: معلم؛ مرکز آموزش روانشناسی تربیتی شناختی: معلم؛ مرکز آموزش رشد و یادگیری از ضرورت های زندگی آدمی هستند. برای رشد مناسب عوامل مختلفی مورد نیاز است؛ یادگیری یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه ظرفیت های انسان است. یادگیری یک فرایند طبیعی است که به خودی خود همیشه فعال است. ما بسیاری از دانسته ها و...
-
علم خود آموزی - مجله اینترنتی روان تنظیم
دوشنبه 20 فروردین 1403 07:57
چگونه هر چیزی را به خود بیاموزید، در زمان کمتری بیشتر بیاموزید و آموزش خود را هدایت کنید بسیاری از ما - یا حداقل والدینمان - به یاد میآوریم که آموزش در قرن بیستم چگونه بود، قبل از اینکه فناوری امروزه کسب اطلاعات را بسیار آسان کند. ما در محیط های نهادینه شده یاد گرفتیم: کلاس درس، آزمایشگاه، کارگاه و خارج از میدان....
-
نظریه های فراشناخت بعنوان نظریه ذهن
یکشنبه 19 فروردین 1403 08:11
نظریه های فراشناختی نظریه هایی هستند که دانش فرد را در مورد شناخت و تنظیم شناخت یکپارچه می کنند. منظور ما از "نظریه" ساختار نسبتاً منظمی از دانش است که می تواند برای توضیح و پیش بینی طیف وسیعی از پدیده های تجربی مورد استفاده قرار گیرد. منظور ما از نظریه فراشناختی ساختار نسبتاً منظمی از دانش است که میتواند...
-
مولفه های مهم مطالعه - مجله اینترنتی روان تنظیم
شنبه 18 فروردین 1403 09:14
خواندن، مطالعه و یادگیری: روانشناسی مطالعه (قسمت دوم) خواندن، مطالعه و یادگیری: روانشناسی مطالعه (قسمت دوم) نمرات به همان اندازه که به "هوش" بستگی دارد، به تلاش خودتان هم بستگی دارد. با این حال، فراموش نکنید که دانش آموزان خوب کارآمدتر کار می کنند، نه فقط سخت تر. بسیاری از روشهای مطالعه، مانند کپی کردن...
-
روانشناسی سلامت - مجله اینترنتی روان تنظیم
سهشنبه 14 فروردین 1403 15:12
روانشناسی هنوز یکی از پرطرفدارترین دروس برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. علاوه بر ارائه طیف وسیعی از مهارتهای آکادمیک و کاربردی که توسط طیف وسیعی از کارفرمایان ارزش دارد، مدرک روانشناسی نیز به عنوان پایه ای برای آموزش بعدی و حرفه ای در روانشناسی حرفه ای عمل میکند. بخش قابل توجه ی از دانشجویانی که وارد یک برنامه تحصیلی...
-
سازگاری با زندگی مدرن: پارادوکس پیشرفت و فناوری - مجله اینترنتی روان تنظیم
شنبه 11 فروردین 1403 09:49
روانشناسی و زندگی بهتر - سازگاری با زندگی مدرن: پارادوکس پیشرفت و فناوری هواپیمای عظیم جثه در موقعیتی قرار می گیرد که مسافران خود را سوار کند. مسافران مشتاق بسوی هواپیما می شتابند. در برجی در چند صد متری، کنترلکنندههای ترافیک هوایی با پشتکار صفحههای رادار، مخابرههای رادیویی و بازخوانیهای دیجیتالی اطلاعات آب و هوا...