-
فراشناخت کاربردی
پنجشنبه 21 فروردین 1404 20:53
پنج شنبه - 21 فروردین 1404 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی فراشناخت کاربردی فراشناخت به طور سنتی به عنوان تجربیات و دانشی است که ما در مورد فرآیندهای شناختی خود داریم. اگرچه برای فیلسوفان و روانشناسان شناختی فراشناخت شناخته شده است، این موضوع در نگاه اول به نظر نمی رسد که بلافاصله در زندگی...
-
روانشناسی حل مسئله - پایگاه دانش
چهارشنبه 20 فروردین 1404 20:45
چهارشنبه - 20 فروردین 1404 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی فرایندهای شناختی پیچیده روانشناسی حل مسئله قسمت سوم پایگاه دانش همه با یک پایگاه دانش منحصر به فرد به یک موقعیت مشکل نزدیک می شوند. این پایگاه دانش اساساً مجموعه ای از انتظارات در مورد نحوه عملکرد جهان است. در خواندن یک کتاب جدید،...
-
مبانی شناخت آدمی: یادگیری و تفکر
سهشنبه 19 فروردین 1404 22:12
سه شنبه - 19 فروردین 1404 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی آموزش و یادگیری مبانی شناخت آدمی: یادگیری و تفکر بخش اول مقدمه ماهیت کلی شناخت و یادگیری انسان چندان روشن نیست. احتمالاً آن چیزی که امروز ما فکر می کنیم کامل نیست. انسان ها در توانایی خود برای یادگیری از تجربیات خود دارای دشواری هایی...
-
نقش روانشناسی تربیتی در برنامه های آموزشی، پژوهشی و سیاست ها
دوشنبه 18 فروردین 1404 22:42
دوشنبه - 18 فروردین 1404 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی آموزش و یادگیری دیدگاههای کنونی در روانشناسی تربیتی بخش پایانی نقش روانشناسی تربیتی در برنامه های آموزشی، پژوهشی و سیاست ها روانشناسی تربیتی نقش بسزایی در توسعه و اصلاح شیوه های تربیتی داشته است. سهم مهم روانشناسی تربیتی دانش و...
-
دیدگاه شناختی اجتماعی خود تنظیمی - قسمت دوم
یکشنبه 17 فروردین 1404 20:17
یکشنبه - 17 فروردین 1404 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی --------------------------------------------- یادگیری خود تنظیم دیدگاه شناختی اجتماعی خود تنظیمی قسمت دوم مؤلفه های یادگیری خودتنظیم مؤلفههای مختلفی میتوانند در زمینههای خاص در خود تنظیمی یکپارچه شوند. شش مؤلفه خود...
-
مدل سه لایه ای یادگیری خود تنظیم - مونیک بوکارتز
پنجشنبه 14 فروردین 1404 21:01
پنج شنبه - 14 فروردین 1404 مجله اینترنتی روان تنظیم یادگیری خود تنظیم از دیدگاه مونیک بوکارتز نقش باورهای انگیزشی و هیجانات بخش سوم مدل سه لایه ای بوکارتز در 1991 اولین مدل یادگیری خود تنظیم خود را ارائه کرد. مدل او بر تبیین نقش اهداف متمرکز بود (مثلا چگونه دانش آموزان انواع مختلف اهداف را در جریان یادگیری خود تنظیم...
-
روشهای سنجش و فعال سازی دانش قبلی
دوشنبه 20 اسفند 1403 22:22
دو شنبه 20 اسفند 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی آموزش و یادگیری مدل آموزش هوشمند قسمت چهارم روشهای سنجش و فعال سازی دانش قبلی معرفی مجموعهای از استراتژیها برای تعیین میزان و کیفیت دانش قبلی دانشجویان نسبت به الزامات یادگیری یک دوره به مربیان کمک میکند تا...
-
راهنمای پرسشنامه راهبردهای انگیزش یافته یادگیری (MSLQ) - بخش دوم
شنبه 18 اسفند 1403 21:29
شنبه 18 اسفند 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ راهنمای پرسشنامه راهبردهای انگیزش یافته یادگیری (MSLQ) بخش دوم مقیاس های راهبردهای یادگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی: مرور ذهنی راهبردهای پایه مرور ذهنی شامل ازبرگویی یا نام بردن مواردی از فهرستی است...
-
راهنمای پرسشنامه راهبردهای انگیزش یافته یادگیری (MSLQ)
یکشنبه 5 اسفند 1403 22:37
شنبه 5 اسفند 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ راهنمای پرسشنامه راهبردهای انگیزش یافته یادگیری (MSLQ) بخش اول ارزیابی جهت گیری های انگیزشی و استفاده از راهبردهای یادگیری دانشجویان برای یک دوره دانشگاهی توصیف کلیات پرسشنامه پرسشنامه راهبردهای انگیزش...
-
مقدمه ای بر خود تنظیمی در رفتار سلامت
شنبه 4 اسفند 1403 10:19
شنبه 4 اسفند 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی روانشناسی سلامت مقدمه ای بر خود تنظیمی در رفتار سلامت سلامتی برای بسیاری از افراد اهمیت حیاتی دارد، و آنها به طور کلی آگاه هستند که رفتار آنها نقش مهمی در دستیابی و حفظ سلامت جسمانی و روانی دارد. برنامه های بهداشت عمومی و متخصصان مراقبت...
-
روانشناسی سلامت
جمعه 3 اسفند 1403 20:43
جمعه 3 اسفند 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی روانشناسی سلامت روانشناسی سلامت بخش روانشناسی سلامت در مجله اینترنتی روان تنظیم به تاثیرات متقابل بدن و ذهن می پردازد و بخصوص کنترل خود و خود تنظیمی بدن را بررسی می کند و نقش خود تنظیمی در کنترل بیماریها و سازگاری افراد بیمار را به تصویر می...
-
یادگیری به عنوان بازنمایی دانش
سهشنبه 30 بهمن 1403 22:18
سه شنبه 30 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی روانشناسی یادگیری بخش دوم یادگیری به عنوان بازنمایی دانش در طول دوره طولانی که در آن چارچوب های رفتاری بر تحقیقات یادگیری غالب بود، فعالیت مغز انسان تا حدودی یک راز بود. با این حال، سؤالات زیادی در مورد آنچه در داخل "جعبه سیاه"...
-
فراشناخت و فرآیندهای تصمیم گیری
دوشنبه 29 بهمن 1403 19:52
دو شنبه 29 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی فراشناخت فراشناخت و فرآیندهای تصمیم گیری دانش آموزان و دانشجویان در جریان یادگیری مطالب درسی تصمیم های مختلفی را اتخاذ می کنند که بخش مهمی از آن مربوط به فرایندهای فراشناختی است. در عمل، دانش آموزان و دانشجویان بطور پیوسته جریان یادگیری و...
-
انگیزش پیشرفت در تیزهوشان: دیدگاه شناختی اجتماعی
چهارشنبه 24 بهمن 1403 20:16
پنجشنبه 24 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی عملکرد برتر - هوش و تیزهوشان انگیزش پیشرفت در تیزهوشان: دیدگاه شناختی اجتماعی تحقیقات در مورد انگیزش پیشرفت و تیزهوشی از دیدگاه شناختی اجتماعی یک خط تحقیق امیدوارکننده است. محور این دیدگاه، خود در حال تکامل در نتیجه تأثیرات مختلف آموزشی،...
-
عزت نفس و خودتنظیمی
جمعه 19 بهمن 1403 22:21
جمعه 19 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی یادگیری خود تنظیم عزت نفس و خودتنظیمی خودتنظیمی تلاشی هدفمند برای رسیدن به خواسته های فردی است. هدف نقطه شروع و ابزاری برای بررسی نحوه پیشرفت فرد است. از آنجایی که اهداف مهم در مرکز خود تنظیمی قرار دارند خود تنظیمی تلاشی هدفمند تلقی می شود....
-
اهمیت پردازش استراتژیک
پنجشنبه 18 بهمن 1403 19:00
پنجشنبه 18 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم راهبردهای خود تنظیمی قسمت دوم اهمیت پردازش استراتژیک بطور خلاصه پردازش استراتژیک زمانی اتفاق میافتد که فرد برنامه ریزی میکند، انتخابهای آگاهانه انجام میدهد، پیشرفت را نظارت میکند، ارزیابی میکند و رفتار خود را تنظیم میکند. (الکساندر و همکاران، 1998؛ الکساندر و جتون، 2000؛...
-
روانشناسی یادگیری
چهارشنبه 17 بهمن 1403 19:52
چهار شنبه 17 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی روانشناسی یادگیری مقدمه بخش اول مدخل روانشناسی یادگیری یکی از پایه ای ترین عنوان های روانشناسی تربیتی است. بسنده کردن به تعاریف کلی در این زمینه چندان حق مطلب را ادا نمی کند. شایسته است در این بخش مطالب پیچیده تر ارائه شود. هدف این مدخل...
-
شناسایی و بازنمایی مسئله
سهشنبه 16 بهمن 1403 16:49
سه شنبه 16 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی فرایندهای شناختی پیچیده روانشناسی حل مسئله شناسایی و بازنمایی مسئله روانشناسی حل مسئله بسیاری از آنچه را که روانشناسان در مورد حل مسئله و عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست آن می دانند سازماندهی می کند. روانشناسی حل مسئله به چهار قسمت تقسیم می...
-
تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی - قسمت چهارم
دوشنبه 15 بهمن 1403 16:42
دو شنبه 15 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی قسمت چهارم آموزش موثر مهارت مطالعه در سالهای اخیر، تمرکز پژوهش مهارتهای مطالعه از شناسایی و آموزش راهبردهای مطالعه گسسته به سمت توسعه و ارزیابی مدلهای آموزشی که بر استفاده...
-
آموزش، یادگیری و والدین - بخش سوم
شنبه 13 بهمن 1403 21:55
شنبه 13 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم بسته آموزشی عمومی مبتنی بر شواهد مجموعه فعالیت های کاربردی آموزشی و پرورشی برای مدارس فصل سوم آموزش، یادگیری و والدین بخش سوم روابط خانواده و مدرسه از آنجایی که خانواده ها در ارتباط با مدارس متفاوت هستند، مدارس باید از استراتژی های مختلفی برای مشارکت دادن همه خانواده ها در...
-
پردازش کارامد اطلاعات - قسمت دوم
جمعه 12 بهمن 1403 22:07
جمعه 12 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی مدل پردازش اطلاعات پردازش کارامد اطلاعات قسمت دوم ادغام مولفه ها و ویژگی های پردازش خوب اطلاعات دانش غیر استراتژیک به تنهایی، راهبردها به تنهایی، فراشناخت به تنهایی یا انگیزه به تنهایی به نسل بعدی کودکان خواندن، نوشتن و حل مسئله را بهتر از...
-
سوالات اساسی در مورد خلاقیت - بخش دوم
پنجشنبه 11 بهمن 1403 22:41
پنجشنبه 11 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی سوالات اساسی در مورد خلاقیت بخش دوم خلاقیت هنری در مقابل خلاقیت در علم مسئله تفاوتهای فرآیند خلاقیت در علم در مقابل هنر چندان جدید نیست. میتوان به خلاقیت هنری بهعنوان یک فرآیند ذاتاً ذهنی نگاه کرد، زیرا هنرمند در حین...
-
پردازش کارامد اطلاعات
چهارشنبه 10 بهمن 1403 17:20
چهار شنبه 10 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی مدل پردازش اطلاعات پردازش کارامد اطلاعات قسمت اول ماهیت پردازش کارامد اطلاعات به سیستم عصبی سالم، اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت، و تمایلات شناختی عمومی، نگرش ها، و سبک شناختی بستگی دارد. مربیان می توانند با پرورش و سازماندهی حافظه...
-
سوالات اساسی در مورد خلاقیت
دوشنبه 8 بهمن 1403 22:39
دو شنبه 8 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی سوالات اساسی در مورد خلاقیت بخش اول تفکر خلاق چیزهای جدیدی را به ارمغان می آورد - نوآوری های کاملا متفاوت - از راه حل های معماهای ساده و پیچیده گرفته تا ایده ها و اختراعاتی که به طور اساسی دنیای ما را تغییر داده اند. افراد خلاق کسانی هستند...
-
فرایند تخصص: کسب دانش و مهارت
یکشنبه 7 بهمن 1403 22:01
یکشنبه 7 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل پنجم مدل پردازش اطلاعات بخش پایانی فرایند تخصص: کسب دانش و مهارت درک مفاهیم شامل دانش بیانی در مورد ویژگی ها و تصاویر و همچنین دانش رویه ای در مورد نحوه کاربرد قوانین برای دسته بندی و سازماندهی آنها است. دانش بیانی و دانش رویه ای دو...
-
مفاهیم شناختی استعداد و معیارهای تحلیل
شنبه 6 بهمن 1403 12:14
شنبه 6 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظی م دشواریهای مفاهیم تیزهوشی قسمت سوم مفاهیم شناختی استعداد و معیارهای تحلیل در حالی که نظریههای استعداد برتر (تیزهوشی) که در بخش اول ذکر شد، کم و بیش مبتنی بر روانسنجی بوده و در نتیجه بر تواناییها و صفات متمرکز شدهاند، تحقیقات اخیر مبتنی بر...
-
توسعه دانش و مهارت های فراشناختی در دانشجویان - قسمت دوم
پنجشنبه 4 بهمن 1403 13:48
پنجشنبه 4 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم ------------------------------- عملکرد برتر آموزش و یادگیری ی ادگیری خود تنظیم فراشناخت خواندن-مطالعه- یادگیری ا نگیزش و هیجان کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی ------------------------------- فراشناخت در آموزش عالی توسعه دانش و مهارت های فراشناختی در دانشجویان قسمت دوم...
-
خودتنظیمی در کلاس درس
سهشنبه 2 بهمن 1403 20:23
سه شنبه 2 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم ------------------------------- عملکرد برتر آموزش و یادگیری ی ادگیری خود تنظیم فراشناخت خواندن-مطالعه- یادگیری ا نگیزش و هیجان کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی ------------------------------- خودتنظیمی در کلاس درس کمک به دانش آموزان در تنظیم نحوه یادگیری مقدمه پیشرفت...
-
دیدگاه شناختی اجتماعی خود تنظیمی
دوشنبه 1 بهمن 1403 18:38
عملکرد برتر آموزش و یادگیری ی ادگیری خود تنظیم فراشناخت خواندن-مطالعه- یادگیری ا نگیزش و هیجان کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی --------------------------------------------- دوشنبه 1 بهمن 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی --------------------------------------------- دیدگاه شناختی...
-
خلق و خو و پردازش اطلاعات
یکشنبه 30 دی 1403 21:36
یک شنبه 30 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم خودتنظیمی و شخصیت قسمت دوم خلق و خو و پردازش اطلاعات خودتنظیمی و تجربه موفقیت یا شکست در آن در ویژگی های شخصیتی منعکس می شود. بسیاری از این ویژگی ها ریشه در خلق و خوی دارند که در اوایل زندگی خود را نشان می دهند. با این وجود ادبیات مربوط به خلق و خو و شخصیت، نسبتاً متمایز...