انگیزش اصولی را توضیح میدهد که کودکان را به یادگیری تشویق میکند. انگیزش در مجموعه شیوه های آموزشی قرار میگیرد که یادگیری را بهبود می بخشد. با این حال، یادگیری آکادمیک جزء مفاهیم انتزاعی است، و برای مطالعه آن باید بر رفتار تمرکز کرد. برای درک بهتر آنچه در ذهن دانش آموزان می گذرد، روانشناسی از مطالعه رفتار آغاز می کند.
انگیزش با خود تنظیمی ارتباط نزدیکی دارد. انگیزش و خود تنظیمی نقش مهمی در برنامه های نوآوری مدیریت مدرسه و معلمان مدارس بزرگ حرفه ای ایفا می کند. مشاوران آموزشی و مدیریت مدرسه فرآیندهای تغییری را که در حال حاضر در آموزش حرفه ای در حال وقوع است، هدایت می کنند.
تحقیقات در یادگیری و آموزش عمدتاً در کشورهای پیشرفته اقتصادی انجام شده است. با این حال، جنبه هایی از یادگیری و رفتار در بیشتر فرهنگ ها در درجات مختلف یافت شود و در سراسر جهان قابل اجرا و مفید هستند. اگر چه، اصول باید با توجه به شرایط محلی ارزیابی شوند و بر این اساس تطبیق داده شوند. در هر محیط آموزشی، ملت یا فرهنگ، پیشنهادها یا رهنمودها برای عمل مستلزم کاربرد حساس و معقول و ارزیابی مستمر است.
در چند دهه گذشته، محققان انگیزش دانشآموزان را مطالعه کردهاند و چیزهای زیادی بدست آورده اند. بطور مثال آنچه دانش آموزان را به سمت یادگیری سوق می دهد و کمیت و کیفیت تلاشی که انجام می دهند مورد بررسی قرار گرفته است. دانش آموزان چه انتخاب هایی می کنند و چه چیزی آنها را در مواجهه با سختی ها پایدار می کند مورد توجه خاص قرار گرفته است. انگیزه چگونه ایجاد می شود و چگونه انگیزه دانشآموز تحت تأثیر شیوههای معلم و رفتار همسالان قرار میگیرد و اینکه محیط مدرسه چگونه بر آن تأثیر می گذارد از ارزش خاصی برخوردار است.
بیشتر تحقیقات انگیزشی بر دانشآموزان سازگار و موفق در مدرسه متمرکز بود. با این حال، دانش آموزان موفق از بسیاری جهات با همسالان کمتر موفق خود تفاوت دارند. به عنوان مثال، آنها اغلب ایده های روشنی از آنچه می خواهند و نمی خواهند در زندگی به دست آورند دارند. علاوه بر این، آنها بسیاری از محیطهای یادگیری را پشتیبان خواستهها، اهداف و نیازهای خود میدانند و به شیوههای انگیزشی معلم واکنش مثبت نشان میدهند.
ترکیبی از اصول انگیزشی از تحقیق در مورد تأثیر شیوه های انگیزشی بر یادگیری مدرسه پدید آمده است. این به جنبه های سنتی تر، مانند انگیزه پیشرفت، انگیزه درونی و جهت گیری هدف، و همچنین تأثیر شیوه های معلم که باورهای انگیزشی، استراتژی های انگیزشی و نیروی اراده را ارتقا می دهد، می پردازد. بر روی اهداف یادگیری و تأثیر انگیزه بر تعقیب این اهداف تمرکز میکند، در حالی که نیاز به تمرینهای معلم را که اهداف اجتماعی-عاطفی را نیز هدف قرار میدهند، تشخیص میدهد.
بسیاری از تحقیقاتی که از اصول انگیزشی حمایت می کنند، از مطالعاتی نشأت می گیرند که ارتباط بین انگیزه (که به عنوان یک ویژگی دانش آموز دیده می شود) و نتایج یادگیری را بررسی کردند. اصول دیگر ریشه در تئوری خود دارند که خود کودکان و نوجوانان در طول سالها رشد می کنند. اصول دیگری نیز مبتنی بر تحقیقاتی است که نشان میدهد چگونه فرصتهایی که معلمان و مدارس برای یادگیری و رشد شخصی فراهم میکنند (رویههای آموزشی، رفتار معلم و جو کلاس) با نیازها و اهداف دانشآموزان مطابقت یا در تضاد است. اولویت با اصولی است که معلمان می توانند در کلاس های درس خود اعمال کنند. هدف از این مقدمه کوتاه بر انگیزش این است که معلمان را آگاه کند که نیازهای روانی جوانان به طور مداوم تغییر می کند. آنها نه تنها به عنوان تابعی از دانش و تخصص در حال توسعه آنها در یک حوزه موضوعی خاص، بلکه در رابطه با نظریه در حال ظهور خود در رابطه با آن حوزه تغییر می کنند.
دانش آموزان در نقاط مختلف جهان در حال تحصیل هستند. آنها در مناطق روستایی تا شهرهای بزرگ به مدرسه می روند. افکار، احساسات و اعمال آنها به منظور ارائه تصویری از ساختارهای مختلف انگیزشی در بخش های مختلف تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. هدف آن است که معلمان ارزش ها، علایق و اهداف در حال رشد دانش آموزان را مشابه آنچه که در کلاس های درس خود مشاهده می کنند، درک کنند. اصول انگیزشی بهعنوان قطعاتی در یک پازل درک میشوند که برای ارائه تصویری منسجم و جامع از چگونگی ایجاد یک محیط قدرتمند برای توسعه استراتژیهای انگیزشی در کنار هم قرار میگیرند.