-
خلق و خو و پردازش اطلاعات
یکشنبه 30 دی 1403 21:36
یک شنبه 30 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم خودتنظیمی و شخصیت قسمت دوم خلق و خو و پردازش اطلاعات خودتنظیمی و تجربه موفقیت یا شکست در آن در ویژگی های شخصیتی منعکس می شود. بسیاری از این ویژگی ها ریشه در خلق و خوی دارند که در اوایل زندگی خود را نشان می دهند. با این وجود ادبیات مربوط به خلق و خو و شخصیت، نسبتاً متمایز...
-
دیدگاههای کنونی در روانشناسی تربیتی - بخش پنجم
شنبه 29 دی 1403 22:06
شنبه 29 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی دیدگاههای کنونی در روانشناسی تربیتی بخش پنجم روانشناسی تربیتی و دانش آموزان استثنایی دانشآموزان استثنایی مدتهاست که کانون اصلی تحقیقات در روانشناسی تربیتی و دریافتکننده اصلی کاربردهای پژوهش برای تمرین در روانشناسی...
-
مدل آموزش هوشمند - قسمت سوم
جمعه 28 دی 1403 17:43
جمعه 28 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مدل آموزش هوشمند قسمت سوم چگونه دانش قبلی نامناسب و/یا نادرست بر یادگیری فراگیران تأثیر می گذارد؟ دانش قبلی نامناسب تحت برخی شرایط، دانش آموزان از دانش قبلی استفاده می کنند که برای زمینه یادگیری نامناسب است. اگرچه این دانش لزوماً نادرست نیست، اما می تواند درک آنها از مطالب جدید...
-
باورهای انگیزشی - مونیک بوکارتز
پنجشنبه 27 دی 1403 17:53
پنجشنبه 27 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم یادگیری خود تنظیم از دیدگاه مونیک بوکارتز نقش باورهای انگیزشی و هیجانات بخش دوم باورهای انگیزشی در این قسمت ما کلیات باورهای انگیزشی مانند جهتگیری های هدفی، خود کارامدی، انتظارات بازده، اسنادها و ارزشها را مورد بررسی قرار می دهیم و زمینه را برای ارتباط دادن این باورها با...
-
شیوه های آموزشی کارامد و اثر بخش - بخش دوم
چهارشنبه 26 دی 1403 17:01
چهار شنبه 26 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی آموزش ویادگیری شیوه های آموزشی کارامد و اثر بخش بخش دوم آموزش راهبردهای یادگیری دادن حق انتخاب به دانشآموزان در اهداف یادگیری، و آموزش توجه به پیشرفتشان، دستاوردهای یادگیری را به همراه دارد. در دهه 1980، تحقیقات شناختی در مورد...
-
شیوه های آموزشی کارامد و اثر بخش
سهشنبه 25 دی 1403 15:19
سه شنبه 25 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم آموزش ویادگیری شیوه های آموزشی کارامد و اثر بخش بخش اول شیوه های شرح داده شده در اینجا به طور کلی می تواند برای دروس کلاسی در مدارس ابتدایی و متوسطه اعمال شود . آنها اثرات یادگیری مثبت و بزرگی را برای دانش آموزان در شرایط بسیار متفاوت نشان می دهند . ممکن است مربیان منابع...
-
مقدمه ای بر روانشناسی حل مسئله
یکشنبه 23 دی 1403 18:06
یکشنبه 23 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم فرایندهای شناختی پیچیده مقدمه ای بر روانشناسی حل مسئله حل مسئله توانایی شناسایی و حل مشکلات ساده و پیچیده است. حل مسئله فرآیند به کارگیری مجموعه پیچیده ای از مهارت های فکری برای حل مشکلات یا انجام و تکمیل یک تکلیف است. تصور می شود که توانایی حل مسئله مهمترین مجموعه مهارت های...
-
تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی - قسمت سوم
شنبه 22 دی 1403 17:01
شنبه 22 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی قسمت سوم چهار دسته از مهارت های مطالعه در طول دهههای 1980 و 1990، چندین تحقیق در مورد استراتژی مطالعه انجام شد که در آنها محققان این فرضیه را مطرح کردند که دانشآموزانی که آموزش...
-
راهنمای پژوهش و نظریه در تخصص و عملکرد متخصص
جمعه 21 دی 1403 18:06
جمعه 21 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم راهنمای پژوهش و نظریه در تخصص و عملکرد متخصص قسمت اول مجموعه قابل توجهی از یافتههای تجربی، مفاهیم و چارچوبهای نظری متمایز، و روشهای جدید، حجم قابل توجه ای از دانش ما در مورد تخصص را فراهم کرده است. متخصص کسی است که در زمینه خاصی بسیار ماهر و آگاه است و کسی است...
-
مجموعه فعالیت های کاربردی آموزشی و پرورشی برای مدارس
پنجشنبه 20 دی 1403 17:50
پنج شنبه 20 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم بسته آموزشی عمومی مبتنی بر شواهد مجموعه فعالیت های کاربردی آموزشی و پرورشی برای مدارس فصل سوم آموزش، یادگیری و والدین بخش دوم مشق شب دانشآموزان زمانی بهتر یاد میگیرند که تکالیف به طور منظم تعیین شوند، درجهبندی شوند، فوراً برگردانده شوند و عمدتاً برای تمرین...
-
معماری سیستم شناختی: مدل پردازش اطلاعات
چهارشنبه 19 دی 1403 16:08
چهار شنبه 19 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم معماری سیستم شناختی: مدل پردازش اطلاعات مدل سیستم پردازش اطلاعات انسانی شامل سه حافظه ذخیرهسازی، پنج فرآیند شناختی اساسی و دو کانال بازنمایی دانش است. سه حافظه ذخیرهسازی شامل: حافظه حسی، جایی که ورودی حسی به طور خلاصه به شکل اصلی خود ذخیره می شود؛ حافظه کاری،...
-
مدل پردازش اطلاعات - دیدگاه سازنده گرایی
سهشنبه 18 دی 1403 12:28
سه شنبه 18 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مدل پردازش اطلاعات دیدگاه سازنده گرایی فرض اساسی در نظریه پردازش اطلاعات این است که زندگی ذهنی انسان شامل ساختن و دستکاری بازنمایی های ذهنی است. دیدگاه پردازش اطلاعات پیامدهای مهمی برای آموزش دارد، از جمله پیامدهایی برای چگونگی بهبود آموزش در زمینههای موضوعی مانند...
-
خلاقیت و دیدگاه شناختی
دوشنبه 17 دی 1403 10:28
دوشنبه 17 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم خلاقیت و دیدگاه شناختی زمان هیجان انگیزی برای مطالعه خلاقیت است، و فکر می کنم که بسیار ضروری است. مطالعه تفکر خلاق در سالهای اخیر با جریان فزایندهای از کارهای مهم، اعم از تجربی و نظری، دستخوش چیزی شده است که باید آن را یک حرکت کوچک نامید. اگرچه گامهای بلندی...
-
فراشناخت و یادگیری در مدارس
یکشنبه 16 دی 1403 12:14
یکشنبه 16 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل پنجم مدل پردازش اطلاعات بخش سوم فراشناخت و یادگیری در مدارس فرآیندهای کنترل اجرایی جریان اطلاعات را از طریق سیستم پردازش اطلاعات هدایت می کند. ما قبلاً تعدادی از فرآیندهای کنترلی از جمله توجه، تمرین اصلاحی و نگهداری، تمرین تشریحی،...
-
مفاهیم استعداد در منظر تاریخی
شنبه 15 دی 1403 13:24
شنبه 15 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظی م دشواریهای مفاهیم تیزهوشی قسمت دوم مفاهیم استعداد در منظر تاریخی استعداد یا تیزهوشی، در دیدگاه علمی به عنوان تأثیر متقابل بین چندین مؤلفه روانشناختی، نتیجه تمایلات ژنتیکی خاص یا به عنوان نتیجه فرآیندهای یادگیری دیده می شود. از منظر تاریخی می توان گالتون (1883) و کمی بعد،...
-
توسعه دانش و مهارت های فراشناختی در دانشجویان - بخش اول
چهارشنبه 12 دی 1403 17:34
چهار شنبه 12 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم فراشناخت در آموزش و پرورش فصل دوم فراشناخت در آموزش عالی توسعه دانش و مهارت های فراشناختی در دانشجویان بخش اول مقدمه تحقیقات اخیر اهمیت دانش فراشناختی و مهارت های فراشناختی را در یادگیری برجسته کرده است. این بخش برخی از ادبیات اخیر در مورد فراشناخت در یادگیری دانشجویان را...
-
یادگیری خود تنظیم از دیدگاه مونیک بوکارتز - بخش اول
سهشنبه 11 دی 1403 16:44
سه شنبه 11 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم یادگیری خود تنظیم از دیدگاه مونیک بوکارتز نقش باورهای انگیزشی و هیجانات بخش اول مقدمه مونیک بوکارتز یکی از اولین کسانی بود که از سالهای 1980 در زمینه یادگیری خود تنظیم به مطالعه پرداخت و نقش باورهای انگیزشی را در یادگیری و خود تنظیمی مورد بررسی پژوهشی و نظریه پردازی قرار...
-
دیدگاههای کنونی در روانشناسی تربیتی - بخش چهارم
دوشنبه 10 دی 1403 16:05
دو شنبه 10 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی دیدگاههای کنونی در روانشناسی تربیتی بخش چهارم دیدگاه برنامه درسی روانشناسی تربیتی همواره بر بهبود برنامه ها و آموزش های تحصیلی و مدسه از طریق به کارگیری نظریه ها، فرآیندها و تحقیقات روانشناختی متمرکز بوده است. به این ترتیب مواد و فناوری های...
-
یادگیری مبتنی بر شواهد - اصول آموزش هوشمند - فصل اول
یکشنبه 9 دی 1403 14:26
یکشنبه 9 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم یادگیری مبتنی بر شواهد مدل آموزش هوشمند فصل اول چگونه دانش قبلی فراگیران بر یادگیری آنها تأثیر می گذارد؟ اصل: دانش قبلی دانش آموزان می تواند به یادگیری کمک کند یا مانع یادگیری شود. دانشآموزان به عنوان لوحهای خالی وارد دورههای ما نمیشوند، بلکه با دانشی...
-
تاریخچه نوین مطالعه تخصص
شنبه 8 دی 1403 10:59
شنبه 8 آذر 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم عملکرد برتر - تخصص تاریخچه نوین مطالعه تخصص بسیاری از افراد برای موفقیت بزرگ شروع به فعالیت می کنند، اما تعداد کمی از آنها به بالاترین سطوح موفقیت و عملکرد می رسند. در طول قرن ها، حجم زیادی از حقایق تاریخی، مصاحبه ها و مشاهدات در مورد این افراد استثنایی در زندگی نامه های عمومی...
-
دشواریهای مفاهیم تیزهوشی
جمعه 7 دی 1403 15:57
جمعه 7 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم دشواریهای مفاهیم تیزهوشی قسمت اول تعیین معیارهای فرانظری مبنای مناسبی برای تحقیقات استعداد فراهم میکند و مهمترین شرایطی را که میتواند بر اعتبار مفاهیم استعداد تأثیر بگذارد، بررسی می کند. بررسی مختصری از وضعیت کنونی توسعه نظری مفاهیم استعداد، وجود سه نقطه...
-
آسیب شناسی فراشناخت
پنجشنبه 6 دی 1403 16:16
پنجشنبه 6 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم آسیب شناسی فراشناخت در بسیاری از موقعیت ها، درگیر شدن فعالانه در فراشناخت ممکن است پیشرفت شناختی و بهزیستی ذهنی را بهبود بخشد. گاهی اوقات فراشناخت ممکن است پیشرفت شناختی و بهزیستی روانشناختی را کاهش دهد. فراشناخت گاهی اوقات ممکن است به طور فعال در عملکرد تکلیف تداخل ایجاد...
-
تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی - قسمت دوم
چهارشنبه 5 دی 1403 14:13
چهار شنبه 5 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم خواندن، مطالعه، یادگیری تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی قسمت دوم مهارت های مطالعه و صلاحیت تحصیلی ویژگیهای دانشآموزان مؤثر در مقابل ناکارآمد چندین محقق مهارتهای ضعیف مطالعه را در میان دانشآموزانی که مشکلات...
-
استراتژیک یا راهبردی بودن به چه معناست؟
سهشنبه 4 دی 1403 16:18
سه شنبه 4 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم راهبردهای خود تنظیمی استراتژیک یا راهبردی بودن به چه معناست؟ در طول سالها، اصطلاح استراتژی یا راهبرد در حوزه آموزش معانی مختلفی پیدا کرده است و اغلب مترادف با واژه مهارتها استفاده میشود. ما راهبردهای شناختی را به عنوان اقداماتی تعریف می کنیم که یک فرد عمداً برای رسیدن به یک...
-
آموزش، یادگیری و والدین - بخش اول
سهشنبه 4 دی 1403 10:49
سه شنبه 4 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم بسته آموزشی عمومی مبتنی بر شواهد مجموعه فعالیت های کاربردی آموزشی و پرورشی برای مدارس فصل سوم آموزش، یادگیری و والدین بخش اول خانه، کودک، و یادگیری همه جا برای بچه ها فشار وجود دارد که در مدرسه بیشتر بیاموزند. اقتصاد جدید ایجاب می کند که جوانان با توانایی های قوی برای خواندن،...
-
تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی - قسمت اول
دوشنبه 3 دی 1403 19:32
دو شنبه 3 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم خواندن، مطالعه، یادگیری تاثیر راهبردها و مهارت های مطالعه مبتنی بر شواهد در شایستگی و صلاحیت تحصیلی قسمت اول مهارت های مطالعه برای شایستگی تحصیلی اساسی است. مهارتهای مطالعه مؤثر با پیامدهای مثبت در زمینههای مختلف محتوای آکادمیک و برای دانشآموزان مختلف مرتبط...
-
مدل پردازش اطلاعات - حافظه بلندمدت - قسمت سوم
دوشنبه 3 دی 1403 11:41
دو شنبه 3 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی فصل پنجم مدل پردازش اطلاعات بخش دوم حافظه بلندمدت قسمت سوم تئوری های سطوح پردازش کریک و لاکهارت (1972) برای اولین بار تئوری سطوح پردازش خود را به عنوان جایگزینی برای مدلهای حافظه کوتاهمدت/بلندمدت پیشنهاد کردند، اما سطوح پردازش...
-
عاملیت انسانی و فراشناخت
یکشنبه 2 دی 1403 10:59
یکشنبه 2 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی عاملیت انسانی و فراشناخت در دراز مدت، بسیاری از دانشی که در مدرسه به دست می آوریم و در آزمون ها بسیار مهم اند، به هر حال فراموش می شوند. من زمانی می دانستم که محتوای درس شیمی چیست. امروز حتی بسیاری از سر فصل های آن را یادم نمی آید. بسیاری از...
-
عملکرد برتر - قسمت دوم
شنبه 1 دی 1403 20:21
شنبه 1 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم عملکرد برتر چرا برخی از مردم در کاری که انجام می دهند به طرز شگفت انگیزی خوب هستند؟ قسمت دوم موهبتی که ولفگانگ آمادئوس موتسارت، دانشآموزان ساکاکیبارا و ری آلن به اشتراک گذاشتهاند توانایی خلاقیت، از طریق آموزش و تمرین صحیح است، تواناییهایی که در غیر...
-
عملکرد برتر
شنبه 1 دی 1403 13:14
شنبه 1 دی 1403 مجله اینترنتی روان تنظیم عملکرد برتر چرا برخی از مردم در کاری که انجام می دهند به طرز شگفت انگیزی خوب هستند؟ مقدمه به هر کجا که نگاه کنید، از ورزش های رقابتی و اجرای موسیقی گرفته تا علم، پزشکی و تجارت، به نظر می رسد همیشه افراد استثنایی وجود دارند که ما را با کارهایی که می توانند انجام دهند و اینکه چقدر...