مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی
مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی

روانشناسی مطالعه: روش مطالعه پویا - مجله اینترنتی روان تنظیم

خیلی از اوقات، دانش‌آموزان عجله می کنند و یک کتاب درسی را از فصل اول تا آخرین فصل می‌خوانند. این کاری بیهوده است زیرا یک کتاب درسی نیاز به مطالعه دارد، نه فقط خواندن. در مورد آن فکر کنید: معمولاً بعد از خواندن یک فصل کامل کتاب درسی چقدر به یاد می آورید؟ اگر یادگیری کافی نیست، ممکن است به این دلیل باشد که خواندن یک فصل واقعاً با مطالعه آن یکسان نیست. حتی اگر دانش آموز ممتازی هستید، می توانید کیفیت مهارت های مطالعه خود را بهبود بخشید. دانش‌آموزانی که نمرات خوب می‌گیرند، معمولا هوشمندتر کار می‌کنند، نه فقط طولانی‌تر یا سخت‌تر. برای کمک به شروع خوب، بیایید به چندین روش برای بهبود مطالعه نگاهی کنیم.

روش مطالعه پویا

چگونه یک کتاب درسی را رام کنیم؟

تفاوت بین خواندن کتاب درسی و مطالعه آن چیست؟

احتمالاً گاهی اوقات یک شب را صرف خوردن تنقلات در مقابل تلویزیون کرده اید. شما درگیر شناخت تجربی بوده اید. این نوع تفکر زمانی اتفاق می افتد که شما منفعلانه اجازه می دهید یک تجربه برای شما اتفاق بیفتد. هیچ اشکالی ندارد که صرفاً سرگرمی را تجربه کنید. اما آیا متوجه شده اید که صبح روز بعد اغلب در به خاطر آوردن آنچه که شب قبل تماشا کرده اید مشکل دارید؟

در مقابل، فرض کنید یکی از برنامه ها درباره گرمایش زمین را تماشا کرده اید که واقعاً شما را به فکر فرو برده است. شاید فکر کرده باشید که گرمایش زمین چگونه بر برنامه های آینده شما تأثیر می گذارد. ممکن است برخی از پیش بینی های وحشتناک تر این برنامه برای آینده را زیر سوال برده باشید. ممکن است به برنامه دیگری در مورد گرمایش جهانی فکر کرده باشید و دیدگاه های متفاوتی را به خاطر داشته باشید. اکنون شما از اطلاعات داده شده فراتر رفته اید. این یک شناخت بازتابی است: به جای اینکه فقط چیزی را تجربه کنید، فعالانه به آنچه تجربه کرده اید نیز فکر می کنید. صبح روز بعد، ممکن است بیشتر آنچه را که شب قبل تماشا کرده اید فراموش کنید، اما به احتمال زیاد برنامه گرمایش جهانی را به خاطر خواهید آورد. بنابراین، مطالعه یک کتاب درسی به طور ایده‌آل شامل نه تنها تجربه آن، بلکه همچنین تأمل فعالانه در مورد آنچه می خوانید است.

یکی از راه‌های تأمل بیشتر در هنگام خواندن کتاب درسی، استفاده از روش مطالعه پویا است. مطالعه پویا شامل بررسی، پرسش، خواندن، ازبرخوانی، بازاندیشی و مرور است. این شش مرحله می تواند به شما کمک کند هنگام خواندن و مرور تأمل کرده و بیشتر به خاطر سپرده و مؤثر یاد بگیرید:

بررسی: قبل از شروع خواندن یک فصل را مرور کنید. نگاهی به سرفصل های موضوع، شرح شکل ها و خلاصه ها کنید. سعی کنید تصویری کلی از آنچه پیش رو دارید به دست آورید. از آنجایی که بیشتر کتاب ها در بخش های کوتاه سازماندهی شده اند، در صورت تمایل می توانید هر بار فقط یک بخش را بررسی کنید.

سوال: در حین مطالعه، سرفصل هر موضوع را به یک یا چند سوال تبدیل کنید. به عنوان مثال، وقتی عنوان "مراحل خواب" را می خوانید، ممکن است بپرسید: "آیا خواب بیش از یک مرحله دارد؟" "مراحل خواب چیست؟" "چگونه تفاوت دارند؟" سوال پرسیدن به شما کمک می کند هدفمند بخوانید.

خواندن. در حین مطالعه، به دنبال پاسخ سوالاتی که پرسیده اید باشید. از یک موضوع به موضوع بعدی به طور مرتب و فاصله دار بخوانید، سپس توقف کنید و خلاصه کنید. برای مطالب دشوار ممکن است بخواهید فقط یک یا دو پاراگراف را در یک زمان بخوانید.

ازبرخوانی. پس از خواندن مقدار کمی، باید مکث کنید و با ازبرخوانی تمرین کنید. سعی کنید ذهنی به سوالات خود پاسخ دهید. بهتر است آنچه را که می خوانید در یادداشت های کوتاه خلاصه کنید. یادداشت برداری به شما نشان می دهد که چه می دانید و چه چیزی را نمی دانید، بنابراین می توانید شکاف های دانش خود را پر کنید.

اگر نمی توانید ایده های اصلی را خلاصه کنید، هر بخش را دوباره مرور کنید. تا زمانی که نتوانید آنچه را که خوانده اید به خاطر بسپارید، خواندن بیشتر فایده ای ندارد. بعد از اینکه یک متن کوتاه را مطالعه کردید، عنوان موضوع بعدی را به سؤال تبدیل کنید. سپس عنوان های فرعی را بخوانید. به یاد داشته باشید که در حین خواندن به دنبال پاسخ باشید و قبل از حرکت یادداشت برداری کنید. به طور مکرر از خود بپرسید: "ایده اصلی اینجا چیست؟"

چرخه سوال – خواندن – ازبرخوانی را تا زمانی که یک فصل کامل را تمام کنید تکرار کنید (اگر می‌خواهید واحدهای کوتاه‌تری بخوانید فقط از یک بخش به بخش دیگر این چرخه را تکرار کنید).

بازاندیشی: در حین مطالعه سعی کنید در مورد آنچه می خوانید فکر کنید. یکی از راه‌های قدرتمند برای انجام این کار این است که حقایق، اصطلاحات و مفاهیم جدید را به اطلاعاتی که قبلاً به خوبی می‌دانید یا با تجربیات خود مرتبط کنید. احتمالاً متوجه شده اید که به خاطر سپردن ایده هایی که از نظر شخصی معنادار هستند، بسیار آسان است، بنابراین سعی کنید ایده هایی را که با آن مواجه شده اید به زندگی خود مرتبط کنید. این ممکن است مهمترین مرحله در روش مطالعه پویا باشد. هر چه علاقه واقعی بیشتری به مطالعه خود داشته باشید، بیشتر یاد خواهید گرفت.

مرور: وقتی خواندن را تمام کردید، یک بخش یا کل فصل را مرور کنید یا یادداشت های خود را بخوانید. سپس حافظه خود را با ازبرخوانی و امتحان مجدد خود بررسی کنید. سعی کنید مرور مکرر و فعال را جزء استاندارد مطالعه خود قرار دهید.

روش مطالعه پویا یادگیری فعال و پردازش اطلاعات را ترویج می کند. باید با بررسی فصل یا بخش شروع کنید؛ بسته به اینکه چقدر قصد مطالعه دارید. سپس باید چرخه‌های پرسش، خواندن، ازبرخوانی و تأمل را طی کنید و با مروری بر بخش یا کل فصل به پایان برسانید.

آیا این واقعا موثر است؟

استفاده از یک استراتژی خواندن تأملی باعث بهبود یادگیری و نمرات درسی می شود. صرف خواندن مستقیم یک فصل می تواند به شما "سوء هاضمه فکری" بدهد. به همین دلیل است که بهتر است در حین خواندن، اغلب به فکر کردن، سؤال کردن، ازبرخوانی، تأمل، مرور و «هضم» اطلاعات بپردازید.

شما می توانید روش مطالعه پویا را برای هر متنی اعمال کنید. این روش را با یک کتاب ایده آل مورد استفاده قرار می دهیم. یک کتاب ایده آل کتابی است که ویژگی های یادگیری آن برجسته شده باشد.

هر فصل با یک بررسی فصلی شروع می‌شود که شامل یک موضوع آغازین و فهرستی از سؤالات و همچنین پیش‌نمایش مواردی است که پوشش داده خواهد شد. می‌توانید از این ویژگی‌ها برای شناسایی ایده‌های مهم هنگام شروع خواندن استفاده کنید. پیش‌نمایش باید به شما کمک کند به موضوعاتی که در مورد آن‌ها می‌خوانید علاقه مند شوید. موضوع آغازین و سؤالات راهنمای خوبی برای انواع اطلاعاتی است که باید در حین مطالعه به دنبال آنها باشید. در واقع، پاسخ به سوالات آغازین خلاصه خوبی از مفاهیم اصلی در هر فصل است. به هر حال، پس از مطالعه سؤالات آغازین، چند دقیقه وقت بگذارید و نظرسنجی از خود درباره این فصل انجام دهید. باید توجه داشته باشید که هر سرفصل اصلی با یکی از سؤالات آغازین همراه است. این به شما کمک می کند تا یک «نقشه ذهنی» از موضوعات آینده بسازید.

چگونه می توانید از روش مطالعه پویا برای جذاب تر و موثرتر خواندن استفاده کنید؟ یکی از مراحل کلیدی این است که در حین مطالعه سوالات زیادی از خود بپرسید. پرسش‌ها مانند آنچه که این پاراگراف را آغاز کرد، به شما کمک می‌کند تا هنگام مطالعه، بر جستجوی اطلاعات تمرکز کنید. این سوالات بسیار شبیه سوالاتی است که در ذهن دانش آموزانی مانند شما در هنگام خواندن کتاب می گذرد. سعی کنید این سوالات را پیش بینی کنید. حتی بهتر از آن، حتما سوالات خود را بپرسید. سعی کنید در حین مطالعه با کتاب های درسی خود تعامل فعال داشته باشید.

به عنوان کمکی برای خواندن، اصطلاحات مهم با حروف پررنگ چاپ می شوند و جایی که برای اولین بار ظاهر می شوند، تعریف می شوند. همچنین در گوشه یا کناره صفحاتی که می خوانید، یک واژه نامه در حال اجرا پیدا خواهید کرد، بنابراین هرگز نیازی به حدس زدن معنای اصطلاحات فنی ندارید. اگر می خواهید اصطلاحی را از یک سخنرانی یا فصل دیگری جستجو کنید، واژه نامه اصلی را بررسی کنید. این "مینی دیکشنری" در نزدیکی انتهای کتاب قرار دارد. شاید پیش از هر کاری باید لحظه ای وقت بگذارید و آن را پیدا کنید. علاوه بر این، بسیاری از شکل ها و جداول به شما کمک می کنند تا مفاهیم مهم را به سرعت درک کنید.

بخوانید و تأمل کنید

برای کمک به شما در مطالعه، کتاب ها به بخش‌های کوتاهی تقسیم می‌شوند که نقطه توقف خوبی است. یک بخش فرصت هایی را برای بررسی حافظه شما برای آنچه که می خوانید فراهم می کنند. همچنین ارائه سوالات تفکر انتقادی و سوالاتی که برای کمک به شما در ارتباط دادن مطالب با زندگی خودتان طراحی شده اند، شما را به تفکر عمیق تر دعوت می کنند. (فراموش نکنید که یادداشت برداری کنید یا خودتان ازبرخوانی کنید و تأمل کنید.)

کتاب ها همچنین فرصت های دیگری را برای شما فراهم می کنند تا در مورد آنچه می خوانید عمیق تر فکر کنید. هر فصل یا بخش با عمل به پایان می رسد. این بحث ها مملو از ایده های عملی است که می توانید با زندگی خود مرتبط کنید. در بسیاری از فصل‌ها، برای کشف معنای مطالب از شما دعوت می‌کنند که مطالب را با رفتار خود مرتبط کنید. سوالات تفکر انتقادی سوالات جالبی را ارائه می دهند که می توانید از آنها برای تقویت مهارت های تفکر انتقادی خود استفاده کنید. علاوه بر این، سوالات متنوع شما را تشویق می‌کنند تا در مورد تنوع غنی تجربیات انسانی فکر کنید.

هر فصل با یک بررسی دقیق به پایان می رسد. در آنجا لیستی از سواات جمع بندی را خواهید دید. اینها خلاصه ای از "ایده های بزرگ" و اصول پایدار مربوط به مطالب هستند. اولین باری که یک فصل را به پایان می رسانید، احساس نکنید که باید مفاهیم را حتما به خاطر سپرده باشید. با این حال، حتماً یک لحظه به هر جمله فکر کنید. در نهایت، خلاصه خوبی در سطح بالا از آنچه در این دوره آموخته اید ارائه می شود. با ساختن این ایده‌ها، چیزی با ارزش ماندگار به دست خواهید آورد: یاد خواهید گرفت که علم و تجربه انسانی را همانطور که دانشمندان می‌بینند، ببینید. پس از هر مفهوم ، خلاصه‌ای از ایده‌های ارائه‌شده در فصل با جزئیات بیشتر و نقطه به نقطه را خواهید دید. این نکات به شما کمک می کند تا ایده های مهمی را که باید به خاطر بسپارید شناسایی کنید.

برای بررسی بیشتر، می‌توانید از واژه‌نامه در حال اجرا در حاشیه، و همچنین از اصطلاحات، شکل‌ها و جداول پررنگ استفاده کنید. • جدول ها به طور خلاصه نشان می دهند که چگونه متن به شما کمک می کند تا روش مطالعه پویا را اعمال کنید. حتی با وجود این همه کمک، هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید.

یادداشت برداری موثر

راهبردهای خواندن برای مطالعه مفید هستند؛ اما در مورد یادداشت برداری در کلاس چطور؟ گاهی اوقات تشخیص اینکه چه چیزی مهم است سخت است. همانطور که مطالعه یک کتاب درسی بهتر است با تأمل انجام شود، شرکت در کلاس نیز چنین است. یادداشت‌های خوب مانند خواندن مؤثر، از جستجوی فعالانه اطلاعات به دست می‌آیند. افرادی که شنونده فعالی هستند از حواس پرتی اجتناب می کنند و ایده ها را با مهارت جمع آوری می کنند. در اینجا گوش دادن / یادداشت برداری درهم ادغام می شود. شنونده فعال فردی است که می داند چگونه توجه خود را حفظ کند، از حواس پرتی اجتناب کند و به طور فعال اطلاعات را از سخنرانی ها جمع آوری کند.

طرح زیر که برای بسیاری از دانش آموزان کار می کند به شما کمک می کند مراحل را به خاطر بسپارید: قبل از آمدن به کلاس مطالب تعیین شده را بخوانید. سعی کنید با پرسیدن سوالاتی از خود، آنچه را که معلمتان می گوید پیش بینی کنید. اگر معلم شما یادداشت های درسی یا پاورپوینت را قبل از سخنرانی ارائه می دهد، قبل از آمدن به کلاس آنها را مرور کنید. سوالات انعکاسی می تواند از آن مطالب یا از راهنماهای مطالعه، تکالیف خواندن یا کنجکاوی خود شما باشد. هر سخنرانی بر اساس یک ایده مرکزی است. معمولاً یک ایده با مثال ها یا توضیحات دنبال می شود. اغلب از خود بپرسید: ایده اصلی اکنون چیست؟ چه ایده‌هایی از آن حمایت می‌کنند؟ به کلماتی گوش دهید که به شما می گویند مربی در چه جهتی است. به عنوان مثال، در اینجا چند کلمه سیگنال وجود دارد: سه دلیل وجود دارد - مهمترین این است – برعکس - به عنوان مثال - از این رو . فعالانه گوش دهید. جایی بنشینید که بتوانید فعال باشید و سوال بپرسید. سؤالاتی را که می‌خواهید از آخرین سؤالات پاسخ دهید بیاورید.

در اینجا همان روال (ایده های اصلی - ایده مخالف - پشتیبانی برای ایده اصلی - نتیجه گیری) کارامد است. دانش‌آموزانی که یادداشت‌های سخنرانی را دقیق می‌گیرند، معمولاً در آزمون‌ها خوب عمل می‌کنند. با این حال، سعی نکنید یک ضبط صوت باشید. به همه چیز گوش دهید، اما انتخابی باشید و فقط نکات کلیدی را یادداشت کنید. اگر بیش از حد مشغول نوشتن هستید، ممکن است متوجه صحبت های استادتان نشوید. هنگامی که یادداشت برداری می کنید، ممکن است این کمک کند که خود را خبرنگاری بدانید که در تلاش برای به دست آوردن یک داستان خوب است. در واقع، اکثر دانش‌آموزان یادداشت‌های نسبتاً خوبی می‌گیرند - ولی از آنها استفاده نمی‌کنند! بسیاری از دانش آموزان تا قبل از امتحانات برای بررسی منتظر می مانند. تا آن زمان، یادداشت های آنها معنای خود را از دست داده است. اگر نمی‌خواهید یادداشت‌هایتان کلمات بی معنی به نظر برسد، بهتر است هر روز آنها را مرور کنید.

استفاده و مرور یادداشت های خود

هنگامی که مرور می کنید، اگر مراحل اضافی ذکر شده در اینجا را عمل کنید، بیشتر خواهید آموخت: در اسرع وقت، یادداشت‌های خود را با پر کردن شکاف‌ها، تکمیل افکار و جستجوی ارتباط در میان ایده ها تکمیل کنید و در مورد یادداشت‌های خود تأمل کنید و حافظه خود را بهبود بخشید. به یاد داشته باشید که ایده های جدید را به آنچه قبلاً می دانید پیوند دهید. یادداشت های خود را خلاصه کنید. آنها را چکیده کنید و سازماندهی و مرتب کنید. پس از هر جلسه کلاس، حداقل هفت ایده اصلی، تعاریف یا جزئیاتی که احتمالاً به سؤالات آزمون تبدیل می شوند را یادداشت کنید. سپس از یادداشت های خود سوالاتی بسازید و مطمئن باشید که می توانید به آنها پاسخ دهید. خلاصه آنکه این روند راهنمای گوش دادن فعال است، اما گوش دادن و یادداشت برداری خوب کافی نیست. شما همچنین باید ایده های جدید را مرور کنید، سازماندهی کنید، منعکس کنید، گسترش دهید و در مورد آنها فکر کنید. از گوش دادن فعال برای شرکت در کلاس های خود استفاده کنید و بدون شک بیشتر یاد خواهید گرفت.