روشهای تدریس یادگیری خودتنظیم به دانش آموزان
روشهای تدریس یادگیری خودتنظیم به دانش آموزان
تحقیقات سه راه اصلی را نشان داده است که در آن آموزش یادگیری خودتنظیم در شیوه های آموزشی ادغام می شود، اما تنها یکی منجر به موفقیت طولانی مدت می شود.
ارتقاء غیرمستقیم یادگیری خودتنظیم
رایج ترین رویکرد آموزش یادگیری خودتنظیم بدون اینکه معلمان حتی متوجه آن باشند اتفاق می افتد. ما به دانش آموزان خود فضا و فرصتی برای تمرین استراتژی های مطالعه و یادگیری خودتنظیم می دهیم. با این حال، ما هرگز مستقیماً در مورد موضوع بحث نمی کنیم یا دستورالعمل هایی ارائه نمی دهیم. برخی از دانش آموزان یادگیری خودتنظیم را به تنهایی یاد می گیرند. دیگران متأسفانه غرق خواهند شد.
آموزش مستقیم ضمنی
در کلاس درس زمانی اتفاق می افتد که معلمان برای استفاده از یک استراتژی یا رویکرد خاص به دانش آموزان پیشنهاد می دهند. این پیشنهادات می تواند برای دانش آموزان یا کل کلاس باشد.
آموزش ضمنی همچنین زمانی اتفاق میافتد که معلمان درسهای خود را با فعالیتهای یادگیری خاصی طراحی میکنند که دانشآموزان را در مهارتهای یادگیری خودتنظیم درگیر میکند، مانند یک بازتاب خود در وسط واحد که در آن دانشآموزان پیشرفت خود را در جهت تسلط بر اهداف یادگیری ارزیابی میکنند.
آموزش مستقیم صریح
این شامل چیزی بیش از مدل ها یا ایجاد فضایی برای مهارت هایی است که باید اعمال شوند. دستورالعمل مشخص و مستقیم وجود دارد.
در کلاس درس، آموزش مستقیم و صریح یادگیری خودتنظیم به این معنی است که دانشآموزان آگاه هستند که در حال یادگیری استراتژیهای مطالعه و نحوه یادگیری هستند. آنها می آموزند که کدام استراتژی برای زمینه های مختلف بهترین است و استدلال برای آن مزایا.
دو نکته سریع برای آموزش مستقیم و صریح یادگیری خودتنظیم
سودمندی و اهمیت مهارت های یادگیری خودتنظیم را برای دانش آموزان توضیح دهید.
از دانشآموزان حمایت کنید تا تشخیص دهند چه زمانی و کجا میتوانند از مهارتهای یادگیری خودتنظیم استفاده کنند.
به دانش آموزان باید نحوه مطالعه آموزش داده شود
تحقیقات نشان می دهد که اکثر دانش آموزان مهارت های یادگیری خودتنظیم را به تنهایی یاد نمی گیرند. همچنین آنها را در مدرسه نمی آموزند، مگر اینکه به صورت آموزش مستقیم و صریح باشد. این بدان معناست که بسیاری از دانش آموزان در پتانسیل یادگیری کامل خود نیستند، صرفاً به این دلیل که نمی دانند چگونه مطالعه کنند و یاد بگیرند. در واقع، مطالعهای نشان داد که بیشتر فراگیران به این دلیل که کسی به آنها یاد داده است که آنطور مطالعه کنند، مطالعه نمیکنند. آنها تصمیمات خود را بر این اساس می گیرند که آیا یک استراتژی به اندازه کافی برای نتیجه مطلوب کار می کند.
ایجاد محیطهای یادگیری خودتنظیم برای طیف پیچیده و متنوعی از زمینهها، مجموعه مهارتها و شخصیتهایی که بسیاری از دانشآموزان را در بر میگیرند، حتی برای باتجربهترین معلمان نیز چالشهایی ایجاد میکند. خوشبختانه، تعداد زیادی از ادبیات، انواع راهبردهای آموزشی مؤثر برای تشویق خودتنظیمی در کلاس را به نمایش می گذارد.
برخی از این راهبردها شامل آموزش مستقیم و الگوسازی، تمرین هدایت شده و مستقل، حمایت اجتماعی و بازخورد، و تمرین بازتابی است.
آموزش مستقیم و مدل سازی
آموزش مستقیم شامل توضیح صریح راهبردهای مختلف برای دانش آموزان و همچنین نحوه استفاده از آن استراتژی ها و مهارت هایی است که در استفاده از آن استراتژی ها دخیل هستند. تمرکز این نوع آموزش، مدل سازی و نمایش است. وقتی معلمان فرآیندهای فکری خود را که برای تکمیل فعالیتها و تکالیف ضروری است مدل میکنند و توضیح میدهند، دانشآموزان استعداد بیشتری برای درک و استفاده از همان فرآیندها دارند. اگرچه ممکن است آموزش مستقیم برای تشویق یادگیری خودتنظیم در همه دانشآموزان ضروری نباشد، اما ممکن است برای اکثر دانشآموزان - بهویژه یادگیرندگان جوانتر - ضروری باشد، زیرا بسیاری از آنها به طور مستقل از استراتژیهای یادگیری خودتنظیم استفاده نمیکنند. تحقیقات نشان داده است که این نوع آموزش می تواند بهترین راهبرد اولیه برای تشویق دانش آموزان به خودتنظیمی بیشتر باشد.
تمرین هدایت شده و مستقل
تمرین هدایت شده روش دیگری است که معلمان می توانند به بهبود یادگیری خودتنظیم و انگیزه کمک کنند. در طی تمرین های هدایت شده، مسئولیت اجرای استراتژی یادگیری از معلم به دانش آموز تغییر می کند. به عنوان مثال، دانش آموزی ممکن است اجرای یک استراتژی نوشتاری خاص را تمرین کند در حالی که معلم با دقت مشاهده می کند و در صورت لزوم کمک پیشنهاد می دهد.
در مطالعه ای در مورد پیشرفت خواندن، بررسی کردند که آیا تمرین هدایت شده راهبردهای یادگیری خودتنظیم می تواند نمرات آزمون دانش آموزان کلاس پنجم را بهبود بخشد. یافتهها نشان داد که تمرین هدایتشده استراتژیهای یادگیری خودتنظیم باعث افزایش نمرات آزمون مهارت خواندن، بهبود انگیزه برای خواندن و افزایش مشارکت در کار میشود. کنفرانس دانش آموز و معلم یکی از راه هایی است که معلمان می توانند به راهنمایی دانش آموزان در تعیین اهداف و نظارت بر استفاده و پیشرفت استراتژی آنها کمک کنند، زیرا کنفرانس ها تمایل به ترویج تفکر و یادگیری دانش آموزان دارند.
تمرین مستقل به طور طبیعی باید از تمرین هدایت شده پیروی کند. در طول این فرآیند، به دانشآموزان فرصتهایی داده میشود تا استراتژی را به تنهایی تمرین کنند، که در نهایت میتواند استقلال را تقویت کند. برای مثال، بررسی کردند که آیا آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم به دانشآموزان کلاس چهارم میتواند آنها را به خواندن مستقل در خارج از کلاس برانگیزد و آیا تمرین خواندن مستقل نمرات درک مطلب را بهبود میبخشد. دادهها نشان میدهد که وقتی به دانشآموزان استراتژیهای یادگیری خودتنظیم داده شد تا از آنها استفاده کنند، احتمال بیشتری داشت که خواندن مستقل را تمرین کنند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تمرین خواندن مستقل یک پیشبینیکننده ارزشمند برای نمرات درک مطلب دانشآموزان در یک دوره هشت هفتهای است. اگرچه آموزش مستقیم و صریح استراتژی به خودی خود می تواند قدرتمند باشد، دانش آموزان کمتر احتمال دارد که استراتژی یادگیری خودتنظیم را بدون تمرین هدایت شده و مستقل در برنامه های آموزشی خود بگنجانند. در حالت ایدهآل، آموزش استراتژی ترکیبی از آموزش مستقیم و مدلسازی، و همچنین تمرین هدایتشده و مستقل را در بر میگیرد. برای دانش آموزان ضروری است فرصت های مکرری برای تمرین خودتنظیمی برای حفظ مهارت ها در طول زمان داشته باشند.
حمایت اجتماعی و بازخورد
حمایت اجتماعی معلمان و همسالان می تواند نقش مهمی را ایفا کند زیرا دانش آموزان در حال یادگیری خودتنظیم بیشتر هستند. یافتههای یک مطالعه با دانشآموزان کلاس پنجم نشان داد که درگیری با کار و استفاده از استراتژیهای یادگیری خودتنظیم در دانشآموزانی که به طور منظم از معلم و همسالان خود حمایت میشدند، شایعتر بود. اغلب، حمایت اجتماعی به شکل بازخورد ارائه می شود. تحقیقات نشان میدهد که بازخورد مؤثر شامل اطلاعاتی در مورد کارهایی است که دانشآموزان به خوبی انجام داده اند، آنچه را که باید بهبود بخشند و گامهایی که میتوانند برای بهبود کار خود بردارند. این نوع بازخورد اغلب به عنوان بازخورد پیشرفت نامیده می شود. بازخورد پیشرفت نه تنها می تواند به دانش آموزان در بهبود پیشرفت تحصیلی کمک کند، بلکه می تواند انگیزه دانش آموزان و خود تنظیمی را نیز ارتقا دهد. اثرات بازخورد معلم بر استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم برای بهبود پیشرفت ریاضی دانش آموزان کلاس پنجم را بررسی کردند. نتایج نشان داد که دانشآموزانی که از معلمان خود بازخورد دریافت میکنند، احتمالاً بهطور دقیق از استراتژیهای یادگیری خودتنظیم برای بهبود نمرات ریاضی خود استفاده میکنند.
تمرین بازتابی
تمرین انعکاسی یا تطبیق و تجدید نظر در سبک های آموزشی برای سازگاری با دانش آموزان، ممکن است مهم ترین و موثرترین ابزاری باشد که معلم می تواند از آن استفاده کند. این تمرین معلمان را قادر میسازد تا دلایل احتمالی را که اثربخشی یک استراتژی آموزشی مورد استفاده در کلاس را توضیح میدهند، بررسی کنند. از طریق تأمل متفکرانه، آزمایش و ارزشیابی، معلمان بهتر می توانند تجارب یادگیری معناداری را برای دانش آموزان خود ایجاد کنند.
چالش های ترویج یادگیری خودتنظیم در کلاس درس
اگرچه اکثر معلمان موافق هستند که آموزش دادن به دانشآموزان برای خودتنظیمی بیشتر در کلاس درس ایدهآل است، اما این تمرین بدون چالش نیست. توسعه دروسی که دانشآموزان را برای مشارکت در شیوههای یادگیری خودتنظیم آماده میکند و پشتیبانی واقعی و فرصتهایی را برای اجرا فراهم میکند، کار کوچکی نیست. بسیاری متوجه خواهند شد که مانع اصلی در کمک به دانشآموزان برای خودتنظیمی، زمان مورد نیاز برای آموزش نحوه استفاده از استراتژیهای خاص به دانشآموزان است. اگرچه معلمان در مدارس اغلب برای انجام بسیاری از وظایف در بازه های زمانی محدود تحت فشار قرار می گیرند، مهم است که به یاد داشته باشید که استراتژی های یادگیری خودتنظیم می تواند به دانش آموزان کمک کند تا اطلاعات جدید را یاد بگیرند و به طور مؤثر برای همان وظایف آماده شوند. ممکن است لازم باشد تغییرات اساسی در سطح مدرسه رخ دهد تا معلمان بتوانند زمان و منابع لازم را برای آمادهسازی دانشآموزان برای یادگیری خودتنظیم اختصاص دهند. مهمتر از همه، برنامه درسی کلاس درس و سیستم های ارزیابی همراه باید به گونه ای سازماندهی شوند که از تحقیق مستقل و حل مسئله استراتژیک حمایت و ارزش قائل شوند.
درک این موضوع که عوامل خارج از کنترل معلم می تواند تأثیر عمده ای بر رشد توانایی دانش آموز برای خودتنظیمی داشته باشد نیز می تواند یک چالش باشد. به عنوان مثال، نحوه برخورد و نظارت بر یادگیری دانش آموزان معمولاً با هویت اجتماعی ترجیحی یا مطلوب آنها سازگار است، که می تواند ارتباط چندانی با دستورات معلم نداشته باشد. در حالی که دانش آموزانی که معتقدند کسب نمرات خوب برای گروه اجتماعی آنها نامناسب است، ممکن است یادگیری خودتنظیم راهبردهایی مانند انجام کارآمد تکالیف درسی موثر را نادیده بگیرند. دانشآموزانی که دارای هویت منطبق با کنجکاوی فکری هستند، ممکن است بیشتر در یادگیری یادگیری خودتنظیم شرکت کنند. در نهایت، هویت اجتماعی دانش آموزان می تواند بر رفتارهای تحصیلی و اهداف آموزشی آنها تأثیر بگذارد.
نتیجه گیری
انگیزه، مشارکت و خودتنظیمی عوامل اصلی تعیین کننده نتایج یادگیری دانش آموزان هستند و اینکه آیا آنها در انجام وظایف چالش برانگیز پافشاری خواهند داشت یا خیر. با آموزش خودتنظیمی بیشتر به دانش آموزان، معلمان ممکن است موفقیت بیشتری در ارتقای پیشرفت تحصیلی، انگیزه و یادگیری مادام العمر تجربه کنند. صرف مقدار کمی از زمان در روز برای نشان دادن اینکه چگونه استراتژی های خودتنظیمی خاص می تواند یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشد، می تواند به آنها کمک کند تا برای وظایف و ارزیابی های یادگیری چالش برانگیز آماده شوند. در نهایت، اگر هدف ما ایجاد یادگیرندگان موفق مادام العمر است، ابتدا باید اطمینان حاصل کنیم که استراتژی های لازم برای آن سفر را به آنها آموزش می دهیم.
همچنین بخوانید:
راهبردهای یادگیری خودتنظیم برای دانش آموزان
ریشه های فراشناختی در مسیر خواندن
آموزش خوانندگان برای تبدیل شدن به خوانندگان خودتنظیم
استفاده از پروتکل بلند فکر کردن در تحقیقات خواندن خودتنظیم
سرفصل موضوعی: یادگیری خود تنظیم
برای دریافت بیشتر از مطالعه چگونه مولد بخوانیم
خواننده خودتنظیم: فرایند سه مرحله ای چرخه ای
آگاهی و کنترل فراشناختی راهبردهای خواندن و مطالعه: معرفی یک مدل
استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد.