دستورالعملهای امیدوارکننده از روانشناسی شناختی و تربیتی
بسیاری از دانش آموزان از سیستم آموزشی که برخی معتقدند در بحران است، عقب مانده اند. بهبود نتایج آموزشی مستلزم تلاش در بسیاری از زمینهها است، اما یک فرض اصلی این است که یکی از بخشهای راهحل شامل کمک به دانشآموزان برای تنظیم بهتر یادگیری خود از طریق استفاده از تکنیکهای یادگیری مؤثر است. تکنیکهای سادهای در دسترس است که معلمان و دانشآموزان میتوانند از آنها برای بهبود یادگیری و پیشرفت دانشآموزان استفاده کنند. با این حال جای تعجب دارد که به بسیاری از معلمان درباره این تکنیکها چیزی گفته نشده است و بسیاری از دانشآموزان از آنها استفاده نمی کنند. بسیاری از دانشآموزان به جای آن از تکنیکهای یادگیری ناکارآمدی استفاده میکنند که موفقیت آنها را تضعیف میکند، یا حداقل آن را بهبود نمیبخشد؟ آیا آنها نباید استفاده از این تکنیک ها را کنار بگذارند و شروع به استفاده از روش های موثر کنند؟
خوشبختانه، روانشناسان شناختی و آموزشی در حال توسعه و ارزیابی تکنیک های یادگیری با کاربرد آسان هستند که می تواند به دانش آموزان در دستیابی به اهداف یادگیری خود کمک کند. روانشناسان بیش از 100 سال است که در حال توسعه و ارزیابی کارایی تکنیک ها برای مطالعه و آموزش بوده اند. با این وجود، برخی از تکنیکهای مؤثر کمتر مورد استفاده قرار میگیرند - بسیاری از معلمان در مورد آنها آگاهی ندارند، و از این رو بسیاری از دانشآموزان از آنها استفاده نمیکنند، علیرغم شواهدی که نشان میدهد این تکنیکها میتوانند با کمی تلاش اضافی برای پیشرفت دانشآموز مفید باشند. همچنین، برخی از تکنیک های یادگیری که محبوب هستند و اغلب توسط دانش آموزان استفاده می شود، نسبتاً بی اثر هستند. یکی از دلایل بالقوه عدم ارتباط بین تحقیقات در مورد اثربخشی تکنیکهای یادگیری و استفاده از آنها در تمرین آموزشی این است که از آنجایی که تکنیکهای بسیار زیادی در دسترس هستند، برای مربیان چالش برانگیز است که تحقیقات مربوطه را غربال کنند تا تصمیم بگیرند کدام یک از آنها نوید اجرا و کارآمدی توسط دانش آموزان را نشان میدهند.
در اینجا، 10 تکنیک یادگیری را معرفی می کنیم که توصیههایی در مورد کاربرد آنها ارائه شده است. تکنیک های انتخاب شده انتظار می رود در استفاده نسبتاً آسان باشند و از این رو بسیاری از دانش آموزان می توانند آن را بکار گیرند. همچنین، برخی از تکنیکها (مانند برجسته کردن و بازخوانی) انتخاب شده اند، زیرا دانشآموزان گزارش میدهند که به شدت بر آنها تکیه میکنند، که بررسی میزان عملکرد آنها را به ویژه مهم میکند. این تکنیکها شامل پرسشگری تشریحی (بسط یافته)، خود توضیحی، خلاصهسازی، برجسته کردن (یا خطکشی)، کلمه کلیدی یادیاری، استفاده از تصاویر برای یادگیری متن، بازخوانی، تست تمرینی، تمرین توزیعشده و تمرین در همپیچیده میشود.
تکنیک های یادگیری
کارایی این تکنیک ها به چهار عامل بستگی دارد: شرایط یادگیری، ویژگیهای دانشآموز، مواد و وظایف معیار. شرایط یادگیری شامل جنبه هایی از محیط یادگیری است که این تکنیک در آن اجرا می شود، مانند اینکه دانش آموز به تنهایی یا با گروه درس می خواند. ویژگی های دانش آموز شامل متغیرهایی مانند سن، توانایی و سطح دانش قبلی است. مواد از مفاهیم ساده گرفته تا مسائل ریاضی تا متون علمی پیچیده متفاوت است. وظایف معیار شامل معیارهای نتیجه متفاوتی است که با پیشرفت دانشآموز مرتبط است، مانند مواردی که به حافظه، حل مسئله و درک مطلب میپردازند.
یک بررسی اولیه از ادبیات نشان داد که تعدادی از تکنیک ها (به عنوان مثال، خودآزمایی، تمرین توزیع شده) می توانند موفقیت دانش آموز را در طیف وسیعی از شرایط بهبود بخشند. تکنیکهای دیگر (مثلاً بازخوانی و برجسته کردن) را دانشآموزان گزارش میدهند که اغلب از آنها استفاده میکنند. علاوه بر این، دانش آموزان مسئول تنظیم مقدار فزاینده ای از یادگیری خود هستند که از کلاس های ابتدایی تا دبیرستان و دبیرستان تا کالج پیشرفت می کنند. یادگیرندگان مادام العمر همچنین باید به تنظیم یادگیری خود ادامه دهند، خواه در زمینه تحصیلات تکمیلی، محل کار، توسعه سرگرمی های جدید یا فعالیت های تفریحی صورت گیرد. ما انتخابهای خود را به تکنیکهایی محدود کردیم که دانشآموزان میتوانند بدون کمک آنها را اجرا کنند (مثلاً بدون نیاز به فناوریهای پیشرفته یا مواد گستردهای که باید توسط معلم آماده شود). ممکن است برای یادگیری نحوه استفاده از یک تکنیک با وفاداری به برخی آموزش ها نیاز باشد، اما در اصل، دانش آموزان باید بتوانند بدون نظارت از تکنیک ها استفاده کنند. ما همچنین تکنیکهایی را انتخاب کردیم که برای آنها شواهد تجربی کافی برای حمایت از حداقل یک ارزیابی اولیه از اثربخشی بالقوه در دسترس بود. البته، نمیتوانیم همه تکنیکهایی را که این معیارها را برآورده میکنند، مرور کنیم، و این معیارها برخی از تکنیکهایی را که بسیار امیدوارکننده هستند، مانند تکنیکهایی که توسط فناوریهای پیشرفته هدایت میشوند، کنار گذاشتند. هر تکنیک را می توان مستقل از تکنیک های دیگر بکار برد و متغیرهای خاص مورد علاقه را می توان به راحتی در بین تکنیک ها مقایسه کرد. تکنیکها با توجه به قابلیت تعمیمپذیری و نویدبخش بهبود یادگیری دانشآموزان بسیار متفاوت هستند.
آزمون تمرینی و تمرین توزیع شده ارزیابی های کاربردی بالایی دریافت کردند زیرا به یادگیرندگان در سنین و توانایی های مختلف سود می رساند و نشان داده شده است که عملکرد دانش آموزان را در بسیاری از وظایف معیار و حتی در زمینه های آموزشی افزایش می دهد. پرسشگری مفصل، خود توضیحی، و تمرین در هم آمیخته، ارزیابی سودمندی متوسطی دریافت کرد. مزایای این تکنیکها در برخی از متغیرها تعمیم مییابد، اما علیرغم وعدهشان، آنها از ارزیابی سودمندی بالایی برخوردار نبودند زیرا شواهد برای کارایی آنها محدود است. به عنوان مثال، پرسشگری و خود توضیحی به اندازه کافی در زمینههای آموزشی ارزیابی نشدهاند، و فواید میانبرگردانی بهتازگی بهطور سیستماتیک بررسی شدهاند، بنابراین اثربخشی نهایی این تکنیکها در حال حاضر ناشناخته است. با این وجود، تکنیکهایی که رتبهبندی سودمندی متوسط را دریافت کردند، نوید کافی را برای ما نشان میدهند که بتوانیم استفاده از آنها را در موقعیتهای مناسب توصیه کنیم، که در بررسی هر تکنیک به تفصیل توضیح میدهیم. پنج تکنیک ارزیابی کمکاربردی دریافت کردند: خلاصهسازی، برجستهسازی، کلمه کلیدی یادیاری، استفاده از تصاویر برای یادگیری متن، و بازخوانی. این تکنیک ها به دلایل متعدد به عنوان کاربرد کم رتبه بندی شدند. نشان داده شده است که خلاصهسازی و استفاده از تصویر برای یادگیری متن به برخی از دانشآموزان در انجام برخی وظایف معیار کمک میکند، با این حال شرایطی که تحت آن این تکنیکها فواید ایجاد میکنند، محدود است، و هنوز تحقیقات زیادی برای بررسی اثربخشی کلی آنها مورد نیاز است. پیادهسازی کلمه کلیدی یادیاری در برخی زمینهها دشوار است و به نظر میرسد برای تعداد محدودی از مطالب و فواصل نگهداری کوتاه برای دانشآموزان مفید است. بیشتر دانشآموزان خواندن مجدد و برجسته کردن را گزارش میکنند، اما این تکنیکها به طور مداوم عملکرد دانشآموزان را افزایش نمیدهند، بنابراین باید از تکنیکهای دیگری به جای خود استفاده کرد (مثلاً به جای بازخوانی، تست زدن را تمرین کنید).
نقش مشاور مهارت های یادگیری چیست؟
روانشناسی تربیتی شناختی: کاربرد روانشناسی شناختی در آموزش و پرورش
عملکرد برتر: خلاقیت، نبوغ، هوش، تخصص
صفحه اختصاصی در علم نت
https://elmnet.r/eid/A-0088-3231