مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی
مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی

تحقیقات پایه و کاربردی و اهداف علم - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل دوم - بخش چهارم

کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی

فصل دوم - بخش چهارم

تحقیقات پایه و کاربردی و اهداف علم

ما فصل را با تاکید بر اهمیت تحقیق در روانشناسی آغاز کردیم. ما حوزه‌های مختلفی را در رشته روان‌شناسی که تحقیقات در آن انجام می‌شود، شناسایی کردیم؛ مانند روان‌شناسی شناختی، رشد انسانی، روان‌شناسی اجتماعی و روان‌درمانی. ما درباره منابع مختلف دانش، از جمله شهود، خرافات، شخصیت گرایی، تکرارگرایی، عقل گرایی، تجربه گرایی و علم بحث کردیم. ما بر اهمیت استفاده از روش علمی برای کسب دانش در روانشناسی تاکید کردیم. روش علمی ترکیبی از تجربه گرایی و عقل گرایی است و باید معیارهای تجربه گرایی سیستماتیک، تأیید عمومی و مشکلات قابل حل تجربی را برآورده کند. اکنون به این مطلب می پردازیم که آیا علم باید کاربرد فوری داشته باشد؟

تحقیقات پایه

برخی از روانشناسان به این دلیل که از جستجوی دانش و پاسخ دادن به سؤالات لذت می برند، تحقیق می کنند. از این به عنوان تحقیق پایه یاد می شود که مطالعه مسائل روانشناختی برای جستجوی دانش برای خود دانش است. تحقیقات پایه (گاهی اوقات بنیادی یا خالص نامیده می شود) دانش علمی را برای درک کامل یک موضوع، مفهوم یا پدیده ارتقا می دهد. این برای ارضای کنجکاوی یا توسعه یک مجموعه کامل از دانش در مورد یک موضوع خاص انجام می شود. تحقیقات پایه برای ایجاد درک اساسی از جهان و رفتارهای مختلف استفاده می شود و پایه و اساس دانش در رشته های علمی است. معمولاً بر اساس تئوری ها توسعه و آزمایش انجام می شود.

در حالی که هیچ ارزش تجاری آشکاری برای اکتشافات حاصل از تحقیقات پایه وجود ندارد، اما اساس تحقیقاتی است که برای پروژه‌های دیگر مانند توسعه راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات استفاده می‌شود. بیشتر تحقیقات پایه در دانشگاه یا محیط های آزمایشگاهی انجام می شود. هدف تحقیق پایه، کاربرد فوری نیست، بلکه کسب دانش است. با این حال، بسیاری از درمانها و روشهایی که برای کمک به انسانها و حیوانات ایجاد شده اند، با پرسیدن سؤالات تحقیقاتی پایه توسط محققان آغاز شده است که بعداً به برنامه های کاربردی تبدیل شده اند.

نمونه هایی از تحقیقات پایه شامل شناسایی تفاوتها در ظرفیت و مدت در حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت، شناسایی اینکه آیا تصاویر شناختی را میتوان به صورت ذهنی چرخاند، تعیین اینکه چگونه برنامه های مختلف تقویت بر یادگیری تأثیر میگذارد، و تعیین نحوه آسیب دیدگی یک ناحیه خاص در مغز موش ها و تأثیر آن بر رفتار آنها می باشد.

مزایای انجام تحقیقات پایه

این نوع تحقیقات به دلیل اینکه بدون فایده فوری یا آشکار انجام می شود، تحقیقات پایه نامیده می شود و اغلب به راه حل های حیاتی در آینده منجر می شود. در حالی که تحقیقات پایه از نظر فنی راه حل محور نیستند، دانش زیربنایی مورد استفاده برای یادگیری و تحقیقات اضافی را توسعه می دهند. مزایای بسیاری از تحقیقات پایه به دست می آید، از جمله:

  •  درک درستی از سیستم های زندگی و محیط زیست
  • جمع آوری اطلاعاتی که می تواند به جامعه کمک کند تا برای آینده آماده شود
  • گسترش دانش که می تواند به پیشرفت های پزشکی منجر شود
  • ایجاد بستری برای تحقیقات کاربردی

تحقیقات کاربردی

برخی از مردم فکر می کنند که بیشتر تحقیقات باید مستقیماً با یک مشکل یا موضوع اجتماعی مرتبط باشد. نوع دوم تحقیق، تحقیقات کاربردی است که شامل مطالعه مسائل روانشناختی است که دارای اهمیت عملی و راه حل های بالقوه است. دانشمندانی که تحقیقات کاربردی انجام می دهند علاقه مند به یافتن پاسخی برای یک سوال هستند زیرا پاسخ را می توان بلافاصله در موقعیتی اعمال کرد.

تحقیقات کاربردی حقایقی را که از تحقیقات پایه و سایر داده‌ها به دست می‌آید برای رسیدگی به چالش‌ها در تمام جنبه‌های زندگی ایجاد می‌کند. تحقیقات کاربردی به جای کاوش در نظریه های ناشناخته، محققین را ملزم به استفاده از دانش، حقایق و اکتشافات موجود برای تولید دانش جدید می کند.

نمونه هایی از تحقیقات کاربردی عبارتند از: شناسایی چگونگی تأثیر استرس بر سیستم ایمنی، تعیین دقت شهادت شاهدان عینی، شناسایی درمان هایی که در درمان افسردگی مؤثرترین هستند، و شناسایی عوامل مرتبط با افزایش وزن.

مزایای استفاده از تحقیقات کاربردی

اگرچه تحقیقات کاربردی بر پایه دانش موجود گسترش می یابد، اما ایده های جدیدی را نیز به همراه دارد. تحقیقات کاربردی در شرایط مختلف فواید بسیاری را به همراه دارد، از جمله:

  • طراحی محصولات و خدمات جدید
  • ایجاد اهداف جدید
  • ارائه داده های بی طرفانه از طریق آزمایش شواهد قابل تأیید

برخی از افراد فقط از تحقیقات کاربردی حمایت می کنند. مشکل این رویکرد این است که بسیاری از آنچه که به عنوان تحقیقات پایه شروع می شود، در نهایت به نوعی کاربرد منجر خواهد شد. اگر محققین صرفاً به این دلیل که می خواستند پاسخ را بدانند، از پرسیدن سؤالات دست می کشیدند (از درگیر شدن در تحقیقات اولیه خودداری می کردند)، بدون شک بسیاری از ایده های عالی و برنامه های کاربردی نهایی از بین میرفتند.

خلاصه تحقیقات پایه مطالعه مسائل روانشناختی برای جستجوی دانش برای خود دانش را در بر می گیرد و تحقیق کاربردی مطالعه مسائل روانشناختی که دارای اهمیت عملی و راه حل های بالقوه هستند.

اهداف علم

تحقیقات علمی سه یا چهار هدف اساسی دارد. سه هدف اصلی آن عبارتند از (1) توصیف رفتار، (2) پیش بینی رفتار و (3) توضیح رفتار. چهارمین هدف علم اصلاح رفتارهایی است که ممکن است مضر، غیرمولد یا با عملکرد روزانه تداخل داشته باشند. همه این اهداف منجر به درک بهتر رفتار و فرآیندهای ذهنی می شود.

توصیف

توصیف با مشاهده دقیق آغاز می شود. روانشناسان ممکن است الگوهای رفتار، افکار یا احساسات را در انسان توصیف کنند. آنها همچنین ممکن است رفتار(های) حیوانات را توصیف کنند. برای مثال، محققان ممکن است نوع رفتار بازی کودکان یا رفتار جفتگیری شامپانزه ها را مشاهده و توصیف کنند.

توصیف به ما امکان می دهد در مورد رفتار و زمان وقوع آن بیاموزیم. مثلاً فرض کنید که شما به رفتار وب گردی زن و مرد علاقه مند بودید. مشاهدات و توضیحات دقیق لازم است تا مشخص شود که آیا تفاوتهای جنسیتی در وب گردی وجود دارد یا خیر. توصیف به ما امکان می دهد مشاهده کنیم که دو رویداد به طور سیستماتیک با یکدیگر مرتبط هستند. بدون تردید به عنوان گام اول، نمی توان پیش بینی کرد.

پیش بینی

پیش بینی به ما امکان میدهد عواملی را شناسایی کنیم که نشاندهنده زمان وقوع یک رویداد یا رویدادها هستند. به عبارت دیگر، دانستن سطح یک متغیر به ما امکان می دهد تا سطح تقریبی متغیر دیگر را پیش بینی کنیم. می دانیم که اگر یک متغیر در سطح معینی وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که متغیر دیگر در سطح خاصی وجود داشته باشد. برای مثال، اگر مشاهده کنیم که مردان با فرکانس بیشتری نسبت به زنان وب گردی می کنند، میتوانیم پیش بینی کنیم که مردان و زنان در صورت فرصت، چند بار وب گردی می کنند.

تبیین

در نهایت، تبیین به ما اجازه میدهد تا عللی را که تعیین کننده زمان و چرایی وقوع یک رفتار هستند، شناسایی کنیم. برای توضیح یک رفتار، باید نشان دهیم که می توانیم عوامل مورد نیاز برای تولید یا حذف رفتار را دستکاری کنیم. به عنوان مثال، در مثال وب گردی ، اگر جنسیت وب گردی را پیش بینی کند، چه چیزی ممکن است باعث آن شود؟ می تواند ژنتیکی یا محیطی باشد. شاید مردان تحمل کمتری برای صبر داشته باشند و در نتیجه وب گردی را با سرعت بیشتری انجام دهند. شاید زنان بیشتر به محتوای توضیحات وب علاقه مند باشند. شاید دامنه توجه زنان بیشتر باشد. بدیهی است که طیف گسترده ای از توضیحات ممکن وجود دارد.

به عنوان دانشمند، ما این احتمالات را آزمایش می کنیم تا بهترین توضیح در مورد اینکه چرا یک رفتار رخ می دهد را شناسایی کنیم. هنگامی که سعی می کنیم بهترین توضیح را برای یک رفتار شناسایی کنیم، باید به طور سیستماتیک هرگونه توضیح جایگزین را حذف کنیم. برای حذف توضیحات جایگزین، باید کنترلی را بر وضعیت تحقیق اعمال کنیم.

اهداف علم بسیار نزدیک به روشهای تحقیقی است که دانشمندان استفاده میکنند. به عبارت دیگر، روش هایی وجود دارند که ماهیت توصیفی، ماهیت پیش بینی و ماهیت توضیحی دارند.

کنترل و اصلاح رفتار

چهارمین هدف علم روانشناسی اصلاح رفتارهایی است که ممکن است مضر، غیرمولد یا با عملکرد روزانه تداخل کنند. هدف اصلاح و تغییر می‌پرسد: «چگونه می‌توانم این عادت را متوقف کنم؟» یا "چه کاری می توانم انجام دهم تا فرد سخاوتمندتری باشم؟" روان درمانی نمونه ای از این هدف در عمل است. برای مثال، در درمان شناختی رفتاری، شما الگوهای تفکر منفی و مضر را شناسایی کرده و تغییر می دهید. این هدف نهایی می تواند به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی کمک کند، مانند کاهش رفتارهای اعتیاد آور، کاهش علائم افسردگی، یا بهبود ارتباطات.

خلاصه توصیف مشاهده دقیق الگوهای رفتار، افکار یا احساسات در انسان است. پیش بینی شناسایی عواملی است که زمان وقوع یک رویداد یا رویدادها را نشان می دهد. تبیین شناسایی عللی است که تعیین می کنند چه زمانی و چرا یک رفتار رخ می دهد. اصلاح رفتار تغییر رفتارهای مضر، غیر مولد، یا مزاحم را ممکن می کند.

 

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی

 (فراشناخت، یادگیری خود تنظیم، و راهبردهای یادگیری-مطالعه)

مدیر مسئول: محمود دلیر عبدی نیا - روانشناس تربیتی با دیدگاه شناختی

استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد.