شش راهبرد مدیریتی برای آماده کردن جوّ مناسب برای رشد دانش آموز موفق وجود دارد. دانش آموز موفق نیازمند آن است که مهارتهای مدیریت را پرورش دهد– که شامل مدیریت زمان، محیط بیرونی، و محیط درونی خود است. در آماده سازی محیط یادگیری، به زمان برای یادگیری، یک مکان برای یادگیری، و یک ذهن آماده برای یادگیری نیاز است. شش راهبرد مدیریتی تحت عنوان ایجاد فرصت برای یادگیری (Opportunity for Learning)، برای مجهز کردن دانش آموزان با راهبردهایی که برای آماده کردن یک جوّ مناسب برای یادگیری موفق نیاز است نامیده می شوند. راهبردهای زمان، مکان، و گوناگونی کمک می کنند تا دانش آموز زمان خود را مدیریت کند؛ راهبرد اجتناب از چند تکلیفی (Multitasking) به دانش آموز کمک می کند تا محیط فیزیکی خود را مدیریت کند؛ و راهبردهای رهایی از اضطراب (Anxieity) و هوشیار بودن (Mindfulness) به دانش آموز کمک می کند تا محیط درونی خود (یعنی توجه) را مدیریت کند. مطالعه در جوّ نامناسب که موجب یادگیری نمی شود مانند انبوه خوانی در آخرین دقیقه، تبادل پیام با دوستان در هنگام مطالعه، یا مطالعه با ذهن نگران و مملو از نگرانی موجب عدم موفقیت دانش آموز می گردد. سه ردیف اول در جدول 3 سه راهبرد مدیریت زمان را خلاصه می کنند، چهارمین ردیف در جدول 3 راهبرد مدیریت محیط بیرونی را خلاصه می کند، و دو ردیف آخر در جدول 2 دو راهبرد مدیریت محیط درونی را خلاصه می کند. یک گام مهم در دانش آموز موفق شدن این است که زمان اختصاص یافته (Allocated Time) برای مطالعه در نظر گرفته شود. برای تسلط یافتن بر این راهبرد باید زمان برای یادگیری ایجاد شود. دوره های خاص مطالعه باید بخشی از جدول هفتگی باشند. اگر رویکرد دانش آموز به مطالعه دارای جدولی برای زمان مطالعه کردن نباشد، کاربرد منظم زمان اثر بخش ممکن نمی گردد. دانش آموزان موفق درک می کنند که آنچه که فرد یاد می گیرد بطور مستقیم به میزان زمانی که در مطالعه ثمربخش فعالیت می کند بستگی دارد. اختصاص دادن زمان برای مطالعه به تنهایی اولین گام مناسب است، اما همچنین باید راهبردهایی برای شیوه های استفاده اثربخش آن زمان را نیز پرورش داد. چنانکه در ردیفهای دوم جدول 2 خلاصه شده است، زمانی که راهبرد فضا سازی (Spacing) بکار می رود، مطالب در جلسات متعدد در طول زمان، و نه همه آن بیکباره قبل از امتحان، مورد مطالعه قرار می گیرد. در حقیقت دانش آموز نباید تا دقیقه آخر صبر کند. ترجیح انبوه خوانی دقیقه آخر، راهبرد ناموفقی است. می توان از این موقعیت با جدول بندی چندگانه دوره های مطالعه که در طول هفته یا نیمسال تحصیلی توزیع شده باشند، اجتناب کرد. بطور مشابه ای، چنانکه در ردیف سوم جدول 3 در راهبرد گوناگونی نشان داده شده است، یک روش اثربخش برای مدیریت زمان خود این است که در میان چندین موضوع مختلف در هر جلسه مطالعه جابجایی ایجاد شود، بخصوص اگر دوره زمانی طولانی باشد. برای موفقیت در یادگیری مطالعه موضوعات مختلف باید بصورت نوبتی انجام گردد. مطالعه مطالب مشابه برای ساعتهای متوالی می تواند کمتر اثربخش باشد. زمانیکه دانش آموز با مطالعه انواع مختلف مطالب، شاید از دروس مختلف آن را تقسیم می کند، مطالعه می تواند موثرتر شود. همینکه زمان بطور مناسب جدول بندی شود، باید مکانی را برای مطالعه اختصاص داد- جایی بدون عوامل حواس پرت کن. این کار با راهبرد اجتناب از چند تکلیفی صورت می گیرد، چنانکه در ردیف چهارم جدول 2 توصیف شده است. دانش آموز موفق باید در صدد آن باشد که یک محیط بدون آشفتگی ایجاد کند. اگر دانش آموز دوست دارد که با موزیک بلند یا یک بازی بزرگ روی صفحه بزرگ تلویریون مطالعه کند، یا دوست دارد که باگوشی همراه یا لپتاپ مطالعه کند تا بتواند در آخرین خبرها یا مکالمات پیامکی شرکت کند، محیط پر آشفته ای را باعث می شود. برای اجتناب از این آشفتگی ها و پرورش راهبرد عدم انجام چند تکلیفی، دانش آموز باید چند تکلیف را همزمان انجام ندهد. بهترین شرایط برای مطالعه ایجاد یا یافتن مکان مناسب مطالعه است؛ جاییکه بتوان همیشه برای مطالعه در آرامش به آنجا رفت. زمانیکه زمان و مکان مناسب برای مطالعه بدست آمد، همچنین باید مطمئن شد که دارای ذهنی آماده برای مطالعه است. چنانکه در ردیف پنجم جدول 2 خلاصه شده است، راهبرد رهایی از اضطراب شامل رها ساختن ذهن از افکار و نگرانیهای منفی است تا بتوان توجه را بر تکلیف مطالعه مطالب متمرکز کرد و ذهن را از نگرانی آزاد کرد. مدیریت اضطراب می تواند یک تکلیف دشواری باشد و صرفا با گفتن اینکه در مورد این مطلب نگران نباش حاصل نمی شود.
جدول 2 : شش راهبرد مدیریتی دانش آموزان موفق |
|
نام |
توصیف |
راهبرد زمان |
شما زمانی بهتر یاد می گیرید که زمان خود را در فعالیت متمرکز شده بر مطالعه بگذرانید. |
راهبرد فضا سازی |
شما زمانی بهتر یاد می گیرید که جلسات مطالعه را در طول زمان پخش کنید (و نه اینکه همه مطالعه خود را در یک جلسه طولانی متمرکز کنید). |
راهبرد فعالیت چند موضوعی |
شما زمانی بهتر یاد می گیرید که مطالعه خود را میان موضوعات مختلف در یک جلسه بطور تناوبی تغییر دهید (در مقابل فقط مطالعه یک موضوع). |
راهبرد اجتناب از فعالیت چند تکلیفی |
شما زمانی بهتر مطالعه می کنید که هنگام مطالعه از آشفته سازهای بیرونی اجتناب کنید. |
راهبرد رهایی از اضطراب |
شما زمانی بهتر مطالعه می کنید که ذهن خود را با افکار منفی نگرانی انباشته نکنید. |
راهبرد مطلوب سازی ذهن |
شما زمانی بهتر یاد می گیرید که توجه خود را بر تکلیف در حال مطالعه متمرکز کنید. |
باوجوداین، اگر افکار منفی بر فعالیتهای مطالعه غلبه کنند، فرصتهای مطالعه موفق کاهش خواهد یافت. تنها بها دادن به زمان بقدر کافی مناسب نیست؛ برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق باید زمان ثمربخش را بدست آورد – زمان ثمر بخش زمانی است که بطور فعال بر مطالب در حال یادگیری تمرکز ایجاد می شود. بطور مشابه ای، چنانکه در ردیف ششم جدول 2 خلاصه شده است، راهبرد ذهنیت مطلوب (Mindfulness) شامل تمرکز توجه بر تکلیف مطالعه است و نه آزادی دادن به ذهن خود تا در دیگر افکار سرگردان باشد. در این حالت دانش آموز موفق توجه خود را تنها به مطالب مهم و ضروری متمرکز می کند. توجه یک منبع دقیق است که برای مطالعه موفق اساسی می باشد. اگر دانش آموزی در حال فکر کردن در مورد این است که چرا دوست او امروز با او بد رفتاری کرده است، یا زمانی که او در حال پیام رسانی است، افکار او به مورد مطالب مطالعه متمرکز نیست. یادگیری برای مدیریت توجه خود در طی یادگیری یک چالش بزرگ است که می تواند سالها تمرین و آموزش را به خود اختصاص دهد، اما این یک راهبرد مدیریتی است که برای موفقیت یک دانش آموز اساسی است (میر، 2019).