مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی
مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی

شرح تفصیلی مدل پینتریچ از یادگیری خود تنظیم - حیطه رفتاری

جمعه 2 آذر 1403  - مجله اینترنتی روان تنظیم

مدل یادگیری خود تنظیم از دیدگاه پینتریچ

بخش هفتم

شرح تفصیلی مدل پینتریچ از یادگیری خود تنظیم

حیطه رفتاری

پیش اندیشی، برنامه ریزی، و فعال سازی رفتاری. مدلهای عمدی بودن، برنامه ریزی عمدی، و رفتار برنامه ریزی شده نشان داده اند که تشکیل اهداف به رفتار بعدی در تعدادی از حیطه های مختلف ارتباط داده شده است.در حیطه یادگیری تحصیلی، برنامه ریزی یا مدیریت زمان و کوشش آن نوع از فعالیتها هستند که می توانند در این خانه در جدول 2 قرار داده شوند.مدیریت زمان شامل ساختن جدولهایی برای مطالعه و اختصاص دادن زمان برای فعالیتهای مختلف است، که جنبه های کلاسیک بیشتر دوره های مهارتهای یادگیری و مطالعه هستند.نشان داده شده است که یادگیرندگان خود تنظیم و پیشرفت کنندگان بالا در فعالیتهای مدیریت زمان فعال هستند.بعلاوه، نویسندگان، موسیقی دانان، و ورزشکاران متخصص، و نه فقط دانش آموزان، در فعالیتهای مدیریت زمان نیز فعال هستند. بعنوان بخشی از مدیریت زمان، دانش آموزان همچنین ممکن است تصمیماتی بگیرند و اهدافی را در مورد اینکه چگونه آنها کوشش خود و شدت تکلیف خود را تعیین می کنند شکل دهند. برای مثال، دانش آموزان ممکن است برای مطالعه منظم 1 یا 2 ساعته در شب در نیمسال تحصیلی برنامه ریزی کنند، اما در زمان نزدیک شدن به امتحان میان ترم یا پایان ترم تمایل داشته باشند که کوشش و زمان مطالعه خود را افزایش دهند.همچنین افراد می توانند رفتار خود را از طریق روشهای گوناگون مشاهده کنند و سپس این اطلاعات را برای کنترل و تنظیم رفتار خود مورد استفاده قرار دهند. برای مثال، نویسندگان می توانند تعداد صفحات متنی را که در یک روز تولید می کنند ثبت کنند و این اطلاعات را طی هفته ها، ماهها، و سالها ثبت کنند. برای به عمل در آوردن این روشهای خود مشاهده گری، میزانی از برنامه ریزی برای سازماندهی حفظ ثبت رفتاری باید وجود داشته باشد. بسیاری از برنامه های راهبردی یادگیری نیز برخی از اشکال مشاهده رفتاری و حفظ موارد ثبت شده را بر حسب مطالعه کردن به گونه ای پیشنهاد می دهند که اطلاعات مفیدی  برای کوششهای آینده برای تغییر عادتهای یادگیری و مطالعه ارائه می کنند. دوباره، پیاده سازی این روشهای خود مشاهده گری میزانی از برنامه ریزی و هدف مندی برای پیاده سازی واقعی آنها در فعالیتهای یادگیری را ضروری می سازد (پینتریچ، 2000).

نظارت و آگاهی رفتاری. در مرحله 2، دانش آموزان می توانند مدیریت زمان و سطوح کوشش خود را نظارت کنند، و برای تنظیم کوشش خود برای هماهنگی با تکلیف تلاش کنند.برای مثال، در مرحله 1، دانش آموزان ممکن است که تنها 2 ساعت برای خواندن دو فصل متن درسی در دوره آموزشی اختصاص دهند، اما با شروع خواندن، آنها تشخیص می دهند که بسیار دشوارتر از آنچه که پیش بینی کرده بودند است و اینکه زمان بیشتر یا کوشش متمرکزتری برای درک فصل مصرف خواهند کرد.آنها همچنین می توانند تشخیص دهند که اگرچه دو ساعت برای خواندن فصول در کتابخانه معین کرده اند، یک ساعت از زمان را برای گفتگو با دوستانی که با آنها مطالعه می کنند مصرف کرده اند.البته ، این نوع از نظارت باید به کوششی برای کنترل و تنظیم تلاش خود منتهی گردد (مانند، زمان بیشتری در نظر بگیر، با دوستان مطالعه نکن؛ خانه بعدی در جدول 2).این نوع از رفتار نظارت اغلب با روشهای رسمی برای خود مشاهده گری (مانند، حفظ ثبت زمان مطالعه، روز-نوشته های فعالیتها، و حفظ موارد ثبت شده) یا خود آزمایشگری  کمک می یابند.همه این فعالیتها به دانش آموزان کمک خواهند کرد تا از رفتار خود آگاه شوند و آن را نظارت کنند، که اطلاعاتی تدارک می بیند که می تواند برای کنترل یا تنظیم واقعی رفتار بکار برده شود (پینتریچ، 2000).

کنترل و تنظیم رفتاری. موضوعات کنترل رفتاری سلامت بدنی، سلامت روانی، رفتارهای شغلی، و روابط اجتماعی با دیگران، بعلاوه کنترل رفتاری فعالیتهای یادگیری تحصیلی مورد توجه هستند و  نشان می دهند که راهبردهای کنترل و تنظیم رفتاری واقعی بسیار هستند.چنانکه در بخش پیشین ذکر شد، دانش آموزان ممکن است که بر اساس نظارت بر رفتار خود و دشواری تکلیف، زمان و کوششی را تعیین کنند که صرف مطالعه دو فصل متن درسی می کنند. اگر تکلیف دشوارتر از آنچه که در ابتدا فکر می کردند باشد، آنها ممکن است که کوشش خود را بر اساس اهداف خود افزایش دهند یا اگر تکلیف بسیار دشوار ادراک شود ممکن است کوشش خود را کاهش دهند.دیگر جنبه کنترل رفتاری شامل پافشاری کلی است، که همچنین یک اندازه کلاسیک است که در مطالعات انگیزش پیشرفت بعنوان یک نشانگر انگیزش بکار برده می شود.دانش آموزان ممکن است که خود را از طریق خود کلامی به پافشاری ترغیب کنند (تلاش را ادامه بده، آن را بدست خواهی آورد) یا ممکن است که دوباره بسته به اهداف و نظارت بر فعالیتهای شان اگر تکلیف بسیار دشوار باشد دست از کار بکشند. راهبردهای انگیزشی که قبلا ذکر شده اند مانند بد بینی دفاعی و خود ناتوان سازی شامل کوششهای کنترل اضطراب و خود ارزشمندی می شوند، اما همچنین کاربردهای مستقیم برای افزایش در کوشش (بدبینی دفاعی) یا کاهش در کوشش (خود ناتوان سازی) دارند.به این طریق، این راهبردها همچنین برای کوششهای کنترل رفتاری مناسب هستند. یک جنبه از خود ناتوان سازی به تعویق انداختن (procrastination) است، که مطمئنا برحسب بکار بردن مطالعه برای امتحان یا نوشتن مقاله در دقیقه آخر در ماهیت رفتاری است.البته، بعلت آنکه کوشش و پافشاری دو نشانگر بسیار شایع انگیزش هستند، بیشتر راهبردهای انگیزشی که قبلا در بخش اولیه ذکر شده اند دارای کاربردهای مستقیم برای رفتارهای کوشش و پافشاری خواهند بود.دیگر راهبرد رفتاری که می تواند برای یادگیری بسیار مفید باشد جستجوی کمک است.بنظر می رسد که دانش آموزان خوب و خود تنظیم کنندگان خوب می دانند که چه زمانی، چرا، و از چه کسی کمک بطلبند.جستوی کمک در اینجا بعنوان راهبرد رفتاری فهرست شده است زیرا شامل رفتار خود شخص است، اما همچنین شامل کنترل بافتی نیز می شود زیرا ضرورتا شامل کمک گرفتن از دیگران در محیط می شود و به همین طریق یک تعامل اجتماعی محسوب می شود.جستجوی کمک می تواند یک راهبرد وابسته برای دانش آموزانی باشد که در جستجوی پاسخ صحیح بدون کار زیاد هستند یا تمایل دارند تکلیف را به سرعت بدون درک یا یادگیری زیاد کامل کنند. بر حسب این هدف از یادگیری و فهمیدن، جستجوی کمک وابسته یک راهبرد ناسازگارانه کلی است، در مقابل جستجوی کمک انطباقی قرار دارد که در آن فرد بر یادگیری تمرکز می کند و تنها برای غلبه بر یک جنبه بخصوص دشوار تکلیف در جستجوی هدف است (پینتریچ، 2000).

واکنش و باز اندیشی رفتاری. باز اندیشی یک فرایند شناختی تر است و در نتیجه ممکن است که بخودی خود هیچ نوع باز اندیشی رفتاری وجود نداشته باشد، اما درست همانند پیش اندیشی، شناختهای یک فرد در مورد رفتار می تواند در این خانه از جدول طبقه بندی شود. برای مثال، باز اندیشی ها در مورد رفتار واقعی بر حسب کوشش صرف شده یا زمان بکار رفته بر روی تکلیف می تواند جنبه های مهم یادگیری خود تنظیم باشد. درست همانند زمانی که دانش آموزان می توانند در مورد پردازش شناختی یا انگیزش خود داوری یا باز اندیشی کنند، آنها می توانند در مورد رفتارهای خود نیز به داوری بپردازند. آنها ممکن است که تصمیم بگیرند که به تعویق انداختن مطالعه برای امتحان ممکن است که برای پیشرفت تحصیلی رفتار کاملا انطباقی نباشد. در آینده، آنها ممکن است که تصمیم بگیرند تا انتخاب متفاوتی در مورد مدیریت کوشش و زمان خود انجام دهند. مطمئنا، بر حسب واکنش، رفتار اصلی انتخاب است. دانش آموزان نمی توانند تنها برای تغییر مدیریت زمان و کوشش آینده خود تصمیم بگیرند؛ آنها همچنین ممکن است که در مورد اینکه کدام یک از کلاسها را در آینده اتخاذ کنند (حداقل برای دبیرستان و دانشجویان دانشگاه)  دست به انتخاب بزنند، یا بطور کلی تر، کدام دوره کلی مطالعه را پیگیری خواهند کرد. این نوع از انتخاب رفتاری به انتخاب بافتهای مختلف منجر می شود و ما را به ستون آخر جدول 2 می برد (پینتریچ، 2000).

 

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی

مدیر مسئول: محمود دلیر عبدی نیا - روانشناس تربیتی با دیدگاه شناختی

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات مجله اینترنتی روان تنظیم و یا از طریق ایمیل برای ما ارسال کنید.

استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد.