|
ذهنیت رشد
مسیر رشد و تعالی
طرز فکر رشد روشی از تفکر است که از این باور شروع می شود که همیشه می توانید با تلاش در طول زمان خود را بهبود بخشید. مفهوم ذهنیت رشد توسط روانشناس کارول دوئک ایجاد شد که تحقیقات گستردهای در مورد روشهای مختلف درک افراد از هوش و توانایی انجام داد.
کار تئوری هدف پیشرفت دوئک دو دیدگاه اصلی را شناسایی کرد:
ذهنیت ثابت: از تحقیقات خود، او متوجه شد که بسیاری از مردم ذهنیت ثابت دارند. این افراد بر این باورند که هوش و استعداد ذاتی و غیرقابل تغییر است. این طرز فکر آنها را به اجتناب از چالش ها سوق می دهد و در مواجهه با موانع تمایل به انعطاف پذیری ندارند.
ذهنیت رشد: در مقابل، دوئک افرادی را با طرز فکر رشد شناسایی کرد که معتقد بودند می توانند هوش و توانایی های خود را از طریق تلاش، پشتکار و تکرار افزایش دهند.
در زیر مجموعهای از مثالهای ذهنیت رشد وجود دارد که روشهایی را که افراد دارای ذهنیت رشد فکر میکنند نشان میدهند.
پذیرش چالش ها: فردی که ذهنیت رشد دارد، چالش ها را به عنوان فرصت هایی برای رشد می داند نه موانعی که باید از آنها اجتناب کرد. اگر چیز سختی در زندگی آنها پیش بیاید، به این فکر می کنند که از این تجربه چه سودی می برند.
تداوم در برابر شکست: کسانی که ذهنیت رشد دارند میدانند که عقبنشینی بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری است و از این تجربیات برای انعکاس، تطبیق و در نهایت استقامت در پیگیریهای خود استفاده میکنند.
پذیرش شکست به عنوان یک فرصت یادگیری: ذهنیت رشد، شکست را به عنوان یک جزء اساسی از فرآیند یادگیری بازنگری میکند و افراد را قادر میسازد تا درسهای ارزشمندی را از شکستها استخراج کرده و آنها را در تلاشهای آینده به کار ببرند.
تلاش به عنوان راهی برای تسلط: ذهنیت های رشد اذعان دارند که سخت کوشی لازم است، و همچنین می بینند که نتیجه می دهد. فقط با سخت کوشی و تلاش مستمر می توانید به تسلط برسید. فردی که ذهنیت رشدی دارد اهمیت سخت کوشی مداوم و تعهد برای اهداف خود را می داند.
یادگیری از انتقاد: بسیاری از دانش آموزان من بازخورد انتقادی را یک چیز وحشتناک می دانند. اما نکته نقد این است که نقاط ضعف خود را شناسایی کنید تا بتوانید روی آنها کار کنید. با این ذهنیت که بازخورد ابزاری ارزشمند برای بهبود است، می توانید از این انتقاد سازنده به عنوان فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان و اینکه چگونه می توانید بهتر شوید استفاده کنید.
منبع کنترل داخلی: منبع کنترل به این اشاره دارد که فکر می کنید شما یا محیط تان کنترل موفقیت شما را در دست دارد؟ افرادی که منبع کنترل بیرونی دارند عوامل خارجی را عامل شکست خود می دانند. افراد دارای منبع کنترل درونی معتقدند که همیشه میتوانند بر نتایج رشد شخصی خود تأثیر بگذارند.
پذیرش مربیگری: اگر ذهنیت رشد دارید، به دنبال راه هایی برای بهبود هستید. بنابراین، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به دنبال یک مربی باشید که بتواند در طول سفر شما را راهنمایی و پشتیبانی کند. این می تواند یک معلم، والدین، همسالان یا شخصی باشد که مورد تحسین و احترام قرار می دهید. در حالت ایدهآل، آنها مسیری را طی کردهاند که شما میخواهید به سمت آن بروید و می توانند توصیههای خوبی به شما بدهند.
یک مرحله در یک زمان: گاهی اوقات، ذهنیت های ثابت ریشه در این واقعیت دارند که بهبود خیلی سخت به نظر می رسد. این یک کار غول آساست. اما افراد با طرز فکر رشد اجازه نمیدهند این موضوع آنها را آزار دهد. به پایین نگاه می کنند و به اولین قدمی که برای فتح کوه باید بردارند فکر می کنند.
چارچوب بندی مجدد: شما باید بتوانید هر موقعیت منفی را با نگاه کردن به چیزهایی که می توانید از آن بیاموزید، دوباره چارچوب بندی کنید. اگر ذهنیت رشد دارید، در چارچوب بندی مجدد موارد مثبت مانند تجربه یادگیری که می توانید از آن به دست آورید خواهید یافت.
تفکر واگرا: تفکر واگرا به توانایی تفکر در مورد پاسخ ها یا راه حل های ممکن متعدد اشاره دارد. غالباً فردی که ذهنیت ثابتی دارد نمی تواند تمام امکاناتی را که برای دستیابی به موفقیت در برابر خود دارد ببیند (ثبات عملکردی). آنها باید شروع به استفاده از مهارت های تفکر واگرا خود کنند تا همه احتمالات را برای دستیابی به موفقیت در فعالیت های خود در نظر بگیرند.
شکست سریع: مفهوم شکست سریع به این ایده اشاره دارد که شما باید روی یک ایده اقدام کنید زیرا این تنها راهی است که می توانید ببینید آیا کار می کند یا خیر. این طرز فکر در مورد غلبه بر تعلل و اجرای سریع با این ایده است که بتوانید در طول زمان بر روی نواقص خود عمل کنید.
قدرت "هنوز": ذهنیت رشد مفهوم "هنوز" را در بر می گیرد - با اذعان به این که اگرچه یک مهارت یا درک ممکن است در حال حاضر وجود نداشته باشد، هنوز می تواند در طول زمان از طریق پشتکار و تلاش توسعه یابد.
کاوش مبتنی بر کنجکاوی: افراد با ذهنیت رشد کنجکاوی سیری ناپذیری از خود نشان می دهند و به دنبال تجربیات و دانش جدید برای گسترش افق های خود و غنی سازی درک خود از جهان هستند.
آمادگی برای تغییر نظر: طرز فکر ثابت به معنای واقعی کلمه این است که ذهن شما ثابت است. به عبارت دیگر، شما مایل به تغییر نیستید (و فکر نمی کنید که می توانید). اما افرادی که ذهنیت رشد دارند از ایده تغییر ذهنشان با شواهد یا بینش های جدید هیجان زده هستند زیرا این نشانه رشد است.
باور به پتانسیل دیگران: ذهنیت رشد شامل شناخت ظرفیت رشد در دیگران، تقویت روابط حمایتی و تشویقی است که موفقیت جمعی را ارتقا می دهد.
خودنگاری روزانه: بسیاری از افراد با ذهنیت رشد، خودنگاری روزانه خود را نگه می دارند تا به آنها کمک کند تا در مورد کار خود فکر کنند و به دنبال بهبود باشند. با نوشتن و تأمل در روز خود، می تواند ایده هایی برای اینکه چگونه کمی تلاش کنید و روز بعد کمی بهتر انجام دهید، به ذهنتان خطور کند.
انعطاف پذیری در حل مسئله: ذهنیت رشد افراد را قادر می سازد تا با ذهنیتی انعطاف پذیر به مشکلات برخورد کنند و دیدگاه ها و استراتژی های متعددی را در نظر بگیرند تا مؤثرترین راه حل را شناسایی کنند.
تعهد به یادگیری مادامالعمر: تجسم ذهنیت رشد مستلزم تعهد مادامالعمر به یادگیری و خودسازی است، درک این نکته که همیشه در هر دو حوزه شخصی و حرفهای جایی برای رشد و توسعه وجود دارد.
تاکید بر فرآیند نه بر نتایج: ذهنیت رشد، تمرکز بر فرآیند یادگیری و ارزش گذاری سفر را تشویق می کند، به جای تثبیت صرف بر نتایج.
یادگیری خودتنظیم: شامل تعیین اهداف شخصی، نظارت بر پیشرفت و تنظیم استراتژی ها می شود – مهارت هایی که از طریق ذهنیت رشد پرورش می یابند.
توقعات بالا: توقعات بالا به این معنا نیست که از خودتان انتظار داشته باشید بهترین یا کاملترین باشید. این در مورد این است که از خودتان انتظار داشته باشید که بهترین تلاش خود را انجام دهید و بهترین تلاش خود را صرف آن کنید، بدون توجه به نتیجه یا شانس.
ارزش دادن به تلاش به جای توانایی: ستایش تلاش به جای توانایی ذاتی منجر به افزایش انگیزه و پشتکار می شود و ذهنیت رشد را در افراد پرورش می دهد.
توسعه حس هدف: ذهنیت رشد از پرورش حس هدف حمایت میکند و افراد را تشویق میکند تا تلاشهای خود را با اهداف معنادار شخصی هماهنگ کنند.
پرورش فرهنگ یادگیری محور: سازمان هایی که ذهنیت رشد را ترویج می کنند، فرهنگی را ایجاد می کنند که در آن یادگیری مداوم، نوآوری و آزمایش تشویق و پاداش می گیرد که منجر به افزایش سازگاری می شود.
گشودگی به رویکردهای بین رشته ای: ذهنیت رشد، تمایل به کشف رویکردهای بین رشته ای را تقویت می کند، با درک این که مشکلات پیچیده اغلب به ادغام دانش و مهارت از زمینه های مختلف نیاز دارند.
مفهوم حداقل محصول قابل دوام: یکی از نمونههای ذهنی رشد مورد علاقه، حداقل محصول قابل دوام است. این زمانی اتفاق میافتد که کارآفرینان نسخه 1 محصول خود را قبل از اینکه برای کاربران بتا مناسب باشد منتشر میکنند. سپس از بازخورد آن کاربران برای ایجاد و بهبود محصول خود استفاده می کنند. در اینجا، میتوانیم ببینیم که آنها روی کمال تمرکز ندارند، بلکه بر بهبود از طریق بازخورد متمرکز هستند.
ویژگی های افراد با ذهنیت رشد:
● خودآگاهی
● پافشاری
● خود باوری
● انعکاس
● جویندگان بازخورد
● همکاران
● اقدام کنندگان
● یادگیرندگان مادام العمر
● با انگیزه درونی
● تمرکز بر اهداف یادگیری (به جای نتیجه، از فرآیند لذت می برد)
● ارتجاعی
توجه داشته باشید که "هوشمند" یکی از ویژگی ها نیست.
ذهنیت رشد در مقابل ذهنیت ثابت
هوش و مهارت
باور به اینکه هوش و مهارت ثابت و فطری هستند. برای مثال، شخصی ممکن است باور داشته باشد که هرگز در یک کار بهتر یا در مدرسه موفق تر نخواهد شد.
باور به اینکه هوش و مهارت قابل تغییر هستند و با تلاش می توان آن را توسعه داد. به عنوان مثال، ممکن است فردی معتقد باشد که اگر به طور منظم مطالعه کند، نمرات بهتری دریافت خواهد کرد.
رویکرد به چالش ها
افرادی که دارای ذهنیت ثابت هستند به دلیل ترس از شکست و اعتقاد به شکست احتمالی از چالش ها اجتناب می کنند.
افرادی که ذهنیت رشد دارند چالش ها را پذیرفته و آنها را بدون توجه به موفقیت یا شکست به عنوان فرصتی برای رشد می دانند.
تلاش
آنها تلاش را بیهوده یا غیرضروری می دانند زیرا به نتایج بهتری منجر نمی شود.
آنها بر این باورند که تلاش راهی برای تسلط است، اما از بازخورد و حمایت برای کمک به آنها در آن قسمت نیز استقبال می کنند.
پشتکار
پشتکار کم؛ تمایل به تسلیم شدن به راحتی در مواجهه با مشکلات.
پشتکار بالا؛ تمایل به پافشاری در برابر شکست ها و درس گرفتن از آنها.
واکنش به انتقاد
تمایل به حالت تدافعی در برابر انتقاد سازنده، نادیده گرفتن آن و اجتناب از بازخورد.
تمایل به جستجوی بازخورد و استفاده از بازخورد سازنده به عنوان ابزاری ارزشمند برای بهبود خود.
منبع کنترل
منبع کنترل خارجی؛ تمایل به این باور که موفقیت یا شکست از دست آنها خارج است.
منبع کنترل داخلی؛ تمایل به باور موفقیت یا شکست را می توان تحت تأثیر تلاش ها و اقدامات خود می دانند.
جهت گیری هدفی
بر اهداف عملکرد تمرکز می کنند. آنها بیشتر به نتیجه اهمیت می دهند تا روند.
روی اهداف یادگیری تمرکز می کنند. آنها به روند کار اهمیت می دهند، زیرا می دانند که این روند بر نتیجه کار تأثیر می گذارد.
پاسخ به شکست
تمایل به تلقی شکست به عنوان بازتابی از ارزش و هویت خود. ترس از شکست دارند.
تمایل به پذیرش شکست به عنوان یک فرصت یادگیری و عدم ترس از شکست.
رویکرد به همکاری
تمایل به دیدن جهان به صورت مجموع صفر؛ همتایان رقیب هستند. بی میلی به حمایت از دیگران یا پذیرش حمایت از دیگران.
تمایل به دیدن همکاری به عنوان یک فرصت متقابل. به دنبال فرصت هایی برای کار با دیگران و حمایت از یکدیگر است.
تابآوری
بهبود پس از موانع و شکستها دشوار است.
دانستن این که شکست ها حاوی درس هایی هستند، سریع تر از شکست ها بهبود می یابد.
انگیزه
انگیزه بیرونی. تمایل به تکیه بر پاداش های کوتاه مدت به عنوان راهی برای ایجاد انگیزه و انجام کار.
انگیزه درونی؛ تمایل به یافتن ارزش در خود کار، با نگرانی کمتر برای پاداش در پایان.
نقد مفهوم ذهنیت رشد
در حالی که این مفهوم برای توسعه شخصی بسیار ارزشمند است، اما محدودیت های واضحی وجود دارد. مشاهدات واضح در اینجا این است: ذهنیت ها زمینه ای هستند. ممکن است در یک موقعیت یا در یک روز ذهنیت ثابتی داشته باشیم و روز بعد ذهنیت رشد.
همچنین این فکر را ایجاد میکند که ذهنیتهای من از کجا میآیند: چرا در یک موقعیت ذهنیت ثابت و در جای دیگر ذهنیت رشد داریم؟ آیا این در ما ذاتی است؟ برای ایجاد یک ذهنیت رشد در یک موقعیت خاص چه چیزی لازم است، و چرا توسعه آن برای ما اینقدر سخت است؟
چگونه شروع به توسعه ذهنیت رشد کنیم
در برخی از زمینهها ما با ذهنیتهای ثابت دست و پنجه نرم میکنیم، در حالی که در زمینههای دیگر ذهنیت رشد قویای داریم. بنابراین، به نکات زیر توجه می کنیم:
ببینید چقدر پیشرفت کرده اید
این استراتژی شامل نگاه کردن به موفقیت های گذشته خود است تا به شما کمک کند تا متوجه شوید که توانایی رشد و پیشرفت دارید. اگر به سختی رسیدن به اهداف خود نگاه کنید، هرگز خوشحال نخواهید شد. بهترین کاری که باید انجام دهید این است که به گذشته نگاه کنید و اینکه تا چه حد پیش رفته اید.
این به شما چشم اندازی می دهد: می توانید به دست آورید، بهتر شوید و موفقیت را ببینید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که روز به روز تلاش کنید و مسیر خود را ادامه دهید. این یادآوری است که مفهوم ذهنیت رشد درست است: بهبود امکان پذیر است.
شکست خورده ها یا تجربه یافته ها: افرادی که ذهنیت رشد دارند شکست را می پذیرند. آنها از آن نمی ترسند. متأسفانه، جامعه ما در این مورد پیام اشتباهی ارسال می کند - خیلی اوقات. شکست چیز بدی نیست. ما باید در یادگیری شکست بخوریم تا بتوانیم بعداً موفق شویم. برای موفقیت در زندگی باید دوباره بلند شویم و پافشاری کنیم.
یک کار در یک زمان: این استراتژی شامل تمرکز نکردن بر روی کار طاقت فرسا پیش روی شما و در عوض تمرکز بر اولین کار کوچک پیش روی شماست. تقسیم وظایف به تکه های کوچکتر و قابل مدیریت تر باعث دستیابی به آن می شود و کمتر احساس می کنید نمی توانید آن را انجام دهید - این همان طرز فکر ثابتی است که می خواهید از آن اجتناب کنید.
نتیجه گیری
طرز فکر رشد می تواند شما را به مسیر طولانی در زندگی برساند. داشتن ذهنیت رشد مهمتر از داشتن هوش یا استعداد طبیعی است. این چیزی است که مردم را متعالی می کند. مثالهای ذهنیت رشد میتواند شامل پذیرفتن بازخورد همسالان، اعتقاد به اینکه با تلاش میتوانید پیشرفت کنید، و پافشاری در شکستها را شامل شود.
مجله تخصصی روانشناسی تربیتی شناختی
فضای آموزشی که برای ادامه رشد به آن نیاز دارید
------------------------------------------------------------
استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد
------------------------------------------------------------