اثر هاله ای
چرا برداشت های تولید شده در یک حوزه بر نظرات ما در حوزه دیگر تأثیر می گذارد؟
چکیده
اثر هاله اغلب به تمایل به اجازه دادن به یکی از ویژگی های یک فرد بر ارزیابی ویژگی های دیگر اشاره دارد. به عنوان مثال، افراد اغلب تصور می کنند که افراد جذاب باهوش تر هستند یا اینکه مردان عضلانی تهاجمی هستند. در هر دوی این مثالها، ما به یک ویژگی اجازه میدهیم بر ارزیابی ما از سایر ویژگیها (هوش و پرخاشگری) تأثیر مثبت بگذارد. تمایل کارکنان مدرسه یا دانشآموزان به داشتن سوگیری هالهای در رتبهبندی، در روانشناسی مدرسه نگرانی خاصی دارد. مسئولان مدرسه (معلمان، مدیران، روانشناسان مدرسه) می توانند احساس مثبتی در مورد یک دانش آموز، یک کلاس یا گروهی از دانش آموزان ایجاد کنند که ممکن است بر نحوه ارزیابی آنها (در مقیاس رتبه بندی) یا تعامل با فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، معلمی که احساس میکند دانشآموزانی که از یک خانه دو والدینی میآیند، در مقایسه با کسانی که از خانه تکوالدی میآیند، رفتار بهتری دارند، احتمالاً با این گروهها رفتار متفاوتی خواهد داشت. طبقه اجتماعی، جنسیت و دانش قبلی یک فرد عوامل دیگری هستند که ممکن است بر رتبه بندی معلم از عملکرد دانش آموزان تأثیر بگذارند.
اثر هاله یک سوگیری شناختی است که ادعا میکند برداشتهای مثبت از افراد، مارکها و محصولات در یک حوزه به طور مثبت بر احساسات ما در حوزه دیگر تأثیر میگذارد. بسیاری از ما در محیط هایی کار و زندگی می کنیم که برای تصمیم گیری قوی بهینه نشده اند. ما با سازمانهای مختلف کار میکنیم تا منابع سوگیری شناختی را شناسایی کنیم و راهحلهای متناسب را توسعه دهیم. اثر هاله اغلب زمانی رخ می دهد که ما ظواهر را در نظر می گیریم. یک مثال کلاسیک زمانی است که فرد فرض میکند که یک فرد جذاب از نظر فیزیکی احتمالاً مهربان، باهوش و اجتماعی است. ما تمایل داریم به این فرد جذاب ویژگی های مثبت نسبت دهیم حتی اگر هرگز با آنها تعامل نداشته باشیم. اثر هاله یک خطا در قضاوت ما است و ترجیحات فردی، تعصبات و ادراک اجتماعی را منعکس می کند. در حالی که سوگیری ها می توانند بر کل گروه تأثیر بگذارند، اثر هاله نیز می تواند فردی باشد. به عنوان مثال، اگر به طور خاص برای یک برند از محصولات مراقبت از مو ارزش قائل هستید، ممکن است خط جدید آنها را شگفتانگیز ارزیابی کنید، حتی اگر بررسیهای وحشتناکی داشته باشد.
جلوه های فردی
ما میتوانیم این تعصب را در تمام جنبههای زندگی خود، از تعاملات در مدرسه و محل کار، تا پاسخها به کمپینهای بازاریابی، پیدا کنیم. هنگامی که اثر هاله بر تصمیم گیری و ارزیابی ما تأثیر می گذارد، می تواند مانع از توانایی ما در تفکر انتقادی در مورد ویژگی های افراد دیگر شود. در نتیجه، ممکن است برخی از ایرادات آشکار در افراد و محصولات را نادیده بگیریم یا نادیده بگیریم. این ادراک منحرف میتواند باعث شود که ارزیابیهای نادرست شخصیت انجام دهیم، یا حتی باعث شود فرصتهای ارزشمند را از دست بدهیم. این تأثیر میتواند به یک میانبر ذهنی بالقوه مضر دیگر، یعنی سوگیری تأیید منجر شود . در حالی که اثر هاله ادراک فوری ما را از یک شخص یا سوگیری تایید محصول آگاه می کند، چیزی است که این برداشت ها را طولانی مدت نگه می دارد. به همین ترتیب، ما به دنبال اطلاعاتی هستیم تا آنچه را که قبلاً معتقد بودیم، ایجاد یک اتاق پژواک از ارزیابیهای نادرست ما میکند.
اثرات سیستمیک
گذشته از تأثیر منفی آن بر زندگی فردی ما، اثر هاله می تواند چالش های سیستمی ایجاد کند. یکی از نمونه های آن را می توان در روانشناسی پشت عادات مصرف کننده مشاهده کرد. مطالعات نشان دادهاند که وقتی همان محصولات غذایی با برچسب «ارگانیک» یا «معمولی» برچسبگذاری میشوند، محصولات «ارگانیک» رتبهبندی بالاتری دریافت میکنند و مصرفکنندگان مایلند قیمت بیشتری برای آنها بپردازند. 1 این نشان می دهد که چگونه می توان مصرف کنندگان را دستکاری کرد تا پول بیشتری از حد لازم خرج کنند. متاسفانه اثر هاله می تواند نقش زیادی در محل کار داشته باشد. تحقیقات نشان میدهد که نژاد، جذابیت و جنسیت همگی بر احتمال ارزیابی مثبت یا منفی در کار تأثیر میگذارند. در یک متاآنالیز متشکل از دو مطالعه، محققان زو، مارتینز و اسمیت دریافتند که افرادی که به طور معمول جذاب در مشاغل خدماتی (مثلاً خدمات مشتریان هتل، کارکنان رستوران) کار میکنند، توسط مشتریانشان در مقایسه با سایر کارمندان رتبهبندی بالاتری کسب کردهاند. آگاهی از اینکه جذابیت نقشی در ارزیابی های جهانی ایفا می کند از دهه 1950 مستند شده است، و بررسی این موضوع که چگونه ممکن است نابرابری عمیق در حوزه های مختلف ایجاد کند، ماهیت فراگیر اثر هاله را روشن می کند. در حمایت از دیگران بر اساس ظاهر ظاهری، ما مستعد تصمیم گیری های ناآگاه هستیم و می توانیم کارمندان، نامزدهای سیاسی و محصولات با کیفیت را از دست بدهیم. با این حال، اثر هاله به مواد غذایی و محل کار محدود نمی شود. با بزرگنمایی، میتوانیم ببینیم که چگونه اثر هاله میتواند تصمیمگیری ما را در مورد همه چیز، از سیاستمداران گرفته تا مارکهای غلات، تغییر دهد. در حالی که این تأثیر ممکن است در همه بخشها خطری ایجاد نکند، مهم است که از تعصب خود آگاه باشیم تا در دام کلیشهسازی نیفتیم، یا به عبارت کلاسیک، «کتاب را از روی جلد آن قضاوت کنیم».
چگونه بر محصول تأثیر می گذارد
با توجه به اینکه اثر هاله ارتباط زیادی با ظاهر دارد، به شدت با محصول و برند مرتبط است. اولاً، مردم تمایل دارند به محصولاتی بچسبند که قبلاً آنها را خوب ارزیابی کرده بودند. به عنوان مثال، به ندرت پیش می آید که شخصی از برندهای مختلف فناوری برای تلفن، رایانه و ساعت خود استفاده کند. به طور معمول، هنگامی که ما به یک برند وفاداری نشان میدهیم، آن هاله طلایی را به دست میآورد و در نظر گرفتن گزینههای جایگزین برای ما سختتر میشود. بازاریابی جایی است که شرکت ها واقعاً می توانند از اثر هاله استفاده کنند. با استخدام چهرههای عمومی خاص برای تبلیغ محصول خود، ممکن است به مخاطبان گستردهتری دست یابند که ارزیابی مثبتی از برند انجام دهند. با این حال، نه تنها چهرههای قابل تشخیص محصولاتی را میفروشند، بلکه آنهایی که به طور معمول جذاب هستند، قضاوتهای چاپلوسکنندهای در مورد یک کالای خاص را نیز ترویج میکنند. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک جفت کفش دویدن جدید هستید، ممکن است برندی را ترجیح دهید که افراد سالم و خوش اندام را در کنار ورزشکاران ستاره نشان می دهد. با این حال، بازاریابی خوب همیشه معادل یک محصول خوب نیست، و در عصر رسانه های اجتماعی، ما با کمپین های مختلفی سرازیر می شویم که همه تلاش می کنند تأثیری منحصر به فرد ایجاد کنند. برای اینکه کمتر تحت تأثیر قرار بگیریم، مهم است که سرعت تصمیم گیری خود را کاهش دهیم.
اثر هاله و هوش مصنوعی
اگر به درستی انجام شود، هوش مصنوعی در واقع می تواند به کاهش اثر هاله کمک کند. برای نشان دادن، برخی شرکتها نرمافزار هوش مصنوعی را برای اسکن برنامههای شغلی و حذف نامزدهای بالقوه از افرادی که ممکن است واجد شرایط نیستند، پیادهسازی کنند. فیلتر کردن برخی اطلاعات، محرکهای سوگیری، و ارزیابی بر اساس معیارهای شغلی تعریفشده میتواند به حذف خطای انسانی و گرایش به اثر هاله کمک کند. 6 به عنوان مثال، اگر یک مدیر خاص تحصیلات خود را در دانشگاه X به پایان رساند، ممکن است فکر کند که دیگرانی که در این دانشگاه تحصیل کردهاند نیز ارزشهای او را دارند و ممکن است تعصب داشته باشند که برای این نقش مناسب هستند. مهم است که به یاد داشته باشید که نرم افزار هوش مصنوعی کاملاً عاری از تعصب نیست. همه چیز از دادههایی که برای پیشبینی استفاده میکند تا برنامهنویسانی که سیستمها را ایجاد میکنند، میتوانند باعث خروجی بایاس شوند. با این حال، این نیز قابل رفع است، هنگامی که ما مرتکب آن نباشیم، اشاره به تعصب بسیار آسان تر است. اگر سیستمی را بگیریم که از همان الگوی انسانی پیروی می کند، می توانیم آن را بررسی و اصلاح کنیم.
چرا این اتفاق می افتد
اثر هاله به این دلیل رخ می دهد که ادراک اجتماعی انسان یک فرآیند سازنده است. وقتی از دیگران برداشت می کنیم، صرفاً بر اطلاعات عینی تکیه نمی کنیم. در عوض، ما به طور فعال تصویری را می سازیم که با آنچه قبلاً می دانیم مطابقت دارد. در واقع، این واقعیت که ما گاهی اوقات شخصیت فرد دیگری را بر اساس جذابیت فیزیکی آنها قضاوت می کنیم، نادرست به نظر می رسد، اما تحقیقات برای نشان دادن این تأثیر همچنان ادامه دارد.
نقش جذابیت
در حالی که تعدادی از عوامل می توانند بر اثر هاله تأثیر بگذارند، جذابیت یک فرد یکی از رایج ترین ویژگی ها برای ایجاد سوگیری شناختی است. تحقیقات نشان داده است که جذابیت ممکن است بر ادراکات مرتبط با موفقیت زندگی و شخصیت تأثیر بگذارد. 2 این نشان می دهد که ارزیابی های مربوط به جذابیت ممکن است بر ارزیابی تعدادی از ویژگی های دیگر تأثیر بگذارد و شواهدی برای اثر هاله ارائه دهد.
چرا مهم است
آگاهی از اثر هاله می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد. چه بخواهید شخص دیگری را ارزیابی کنید، چه تصمیم بگیرید که به کدام کاندیدای سیاسی رای دهید، یا انتخاب کنید که کدام فیلم را تماشا کنید، باید در نظر داشته باشید که چگونه برداشت شما ممکن است بر ارزیابی شما تأثیر بگذارد. اگرچه آگاهی از اثر هاله، سوگیری را از زندگی ما حذف نمیکند، اما مطمئناً میتواند به بهبود تواناییهای تصمیمگیری عینی ما کمک کند. زمانی که ما خیلی سریع یا با حداقل ملاحظات تصمیم می گیریم، اثر هاله ای (در میان سایر سوگیری های شناختی) فراگیر می شود. وقتی این اتفاق میافتد، ما کمتر به اطلاعات متناقض توجه میکنیم و به طور پیشفرض به اطلاعاتی میپردازیم که آنچه را که ما معتقدیم درست است تأیید میکند. اثر هاله باعث تصمیم گیری ضعیف می شود، اما به طور جدی تر، می تواند منجر به تعصب شود. به عنوان مثال، اگر معتقد باشیم که مدارس آیوی لیگ واجد شرایط ترین کارمندان را تولید می کنند، ممکن است در مصاحبه تعصب داشته باشیم و فرد را کاملا مناسب بدانیم، حتی اگر نامزد بهتری وجود داشته باشد که در یکی از آن مدارس شرکت نکرده باشد.
چگونه از آن اجتناب کنیم
در حالی که ممکن است اثر هاله مفهومی انتزاعی به نظر برسد که به سختی قابل توجه است، راههای زیادی وجود دارد که میتوانیم سعی کنیم از سوگیری جلوگیری کنیم.
انحراف شناختی
برای به حداقل رساندن تأثیر هاله، میتوان به تکنیکهای مختلف انحرافی شناختی مانند کند کردن روند استدلال خود توجه کرد. به عنوان مثال، اگر از اثر هاله آگاه هستید، میتوانید با تلاش برای جلوگیری از قضاوت شخصیت در اولین ملاقات با کسی، تعصب را کاهش دهید. به خود یادآوری کنید که وقتی اطلاعات بیشتری در مورد آن شخص به دست آوردیم، میتوانیم تصویر دقیقتری از شخصیت او به دست آوریم. نکته دیگر کاهش مقایسه است. وقتی با کسی ملاقات می کنیم، باید سعی کنیم به او اجازه دهیم به ما نشان دهد که او کیست، نه اینکه او را فقط به این دلیل که شباهت زیادی به یک طرحواره موجود دارد، در یک جعبه فشار دهیم. اثر هاله فقط به نوع نگاه ما به افراد دیگر محدود نمی شود. همچنین می تواند در نحوه قضاوت ما درباره چیزهایی مانند محصولات و برندها نقش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تصور مثبتی از یک برند خاص داشته باشید، احتمال خرید محصولات از آن برند بیشتر خواهید بود، حتی اگر برداشت شما هیچ ارتباطی با کیفیت محصول نداشته باشد. هنگام خرید محصولات باید همیشه تعصب را در نظر بگیرید زیرا ممکن است برند با کیفیت بالا یا بهترین مارک برای شما محبوبترین برند یا تبلیغات سنگین نباشد.
اثر شاخ
اگرچه ما باید نسبت به اثر هاله آگاهی داشته باشیم، اما باید مراقب این باشیم که چه زمانی سوگیری معکوس عمل می کند - یک فرآیند روانی به نام اثر شاخ. این سوگیری شناختی باعث می شود که تصور منفی ما از کسی یا چیزی در یک زمینه، برداشت ما از او را در حوزه های دیگر تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر شخصی ظاهر یک محصول را دوست نداشته باشد، با وجود مزایای بالقوه ای که می تواند برای او به همراه داشته باشد، آن محصول را خریداری نخواهد کرد.
مثال 1 - تشخیص مشکلات سلامتی
متاسفانه نمونه بارز اثر هاله در حوزه پزشکی است. پزشکان گاهی اوقات ممکن است در دام قضاوت بیماران بر اساس ظاهر آنها بدون انجام آزمایشات اولیه بیفتند. علاوه بر این، از نظر سلامت روان، اثر هاله نیز می تواند بر قضاوت ما تأثیر بگذارد. ما ممکن است فردی را با "درخشش سالم" به عنوان فردی سالم مرتبط بدانیم. با این حال، این فرد ممکن است از یک بیماری روانی رنج می برد که بدون گفتگو و آزمایش اضافی قابل درک نیست. در واقع، برخی از مطالعات تا آنجا پیش رفتهاند که نشان میدهند «جذابیت، تشخیص دقیق سلامتی را سرکوب میکند». 4
مثال 2 - ارزشیابی در مدرسه
نمونه دیگری از اثر هاله را می توان در آموزش مشاهده کرد. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد جذابیت درک شده میتواند منجر به نمرات بالاتر در مدرسه شود، اگرچه شواهدی نیز وجود دارد که خلاف آن را نشان میدهد. تحقیقات دیگر تشخیص نام را با نمرات بالاتر در مدرسه مرتبط کرده است. مطالعه ای پیش بینی کرد که ارزیابی معلمان از عملکرد کودکان با برداشت های کلیشه ای از نام کوچک دانش آموزان مرتبط است. مقالات کوتاه نوشته شده توسط دانش آموزان کلاس پنجم توسط معلمان برای مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. با این حال، اسامی کودکان با نامهای محبوب و «جذاب» جایگزین شد و برخی دیگر با نامهای کمیاب و «غیرجذاب» جایگزین شدند. به طور کلی، این مطالعه نشان داد که مقالات با نام هایی که با کلیشه های مثبت مرتبط بودند، بالاترین نمرات را دریافت کردند. این نشان میدهد که حتی معلمان باتجربه نیز در دام اثر هاله میافتند و قضاوتهای از پیش تعیینشدهشان باعث میشود که درجهبندیشان مبهم باشد.
خلاصه
آنچه هست
اثر هاله زمانی اتفاق میافتد که برداشتهای مثبت ما از افراد، برندها و محصولات در یک حوزه ما را به سمت داشتن احساسات مثبت در حوزهای دیگر سوق دهد. این سوگیری شناختی ما را به قضاوت اغلب بدون داشتن دلیل هدایت می کند.
چرا این اتفاق می افتد
اثر هاله به این دلیل رخ می دهد که ادراک اجتماعی انسان یک فرآیند سازنده است. وقتی از دیگران برداشت می کنیم، تنها به اطلاعات عینی تکیه نمی کنیم، بلکه به طور فعال تصویری می سازیم که با آنچه قبلاً می دانیم مطابقت دارد. در نتیجه، ادراکات کلی ما از افراد و چیزها، توانایی ما را برای قضاوت در مورد سایر ویژگی ها منحرف می کند.
مثال شماره 1 - تشخیص مشکلات سلامتی
نمونه ای از اثر هاله را می توان در زمینه پزشکی یافت. پزشکان گاهی اوقات میتوانند فرض کنند که بیمار سالم است، زیرا آن شخص «سالم» به نظر میرسد. با این حال، بدون آزمایش های اضافی، پزشک نمی تواند با اطمینان از سلامت کامل بیمار مطلع شود.
مثال شماره 2 - ارزشیابی در مدرسه
نمونه دوم اثر هاله را می توان در آموزش مشاهده کرد. تحقیقات نشان داده است که دانشآموزانی که دارای جذابترین ویژگیهای بدنی یا جذابترین نامها هستند، بالاترین نمرات را دریافت میکنند. حتی وقتی معلمان باتجربه هستند، باز هم ممکن است در این دام شناختی بیفتند.
چگونه از آن اجتناب کنیم
برای به حداقل رساندن احتمال اینکه تحت تأثیر اثر هاله قرار بگیرید، می توانید به تکنیک های مختلف انحرافی شناختی مانند کند کردن روند استدلال خود نگاه کنید. به عنوان مثال، ایده خوبی است که در اولین ملاقات از نتیجه گیری در مورد کسی خودداری کنید. با گذشت زمان، در برداشت های خود دقیق تر خواهید بود و در مکان بهتری برای قضاوت شخصیت قرار خواهید گرفت.