مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله علمی-پژوهشی-کاربردی یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی
مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله اینترنتی روان تنظیم

مجله علمی-پژوهشی-کاربردی یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی

روانشناسی تربیتی شناختی

همه ما افرادی را می شناسیم که با چالش های بزرگی روبرو شده اند . برخی به خوبی با استرس خود کنار می آیند . برخی از نظر روانی دچار لغزش می شوند اما بعد بهبود می یابند . افراد گروه سوم زمین می خورند و هرگز بهبود نمی یابند . چه چیزی دو گروه اول را از گروه سوم جدا می کند؟ تاب آوری. انعطاف پذیری کلید مقاومت در برابر استرس،...

چکیده عزت نفس عبارت است از میزانی که کیفیت ها و ویژگی های موجود در خودپنداره فرد مثبت تلقی می شوند؛ منعکس کننده تصویر فیزیکی فرد از خود، دیدگاه او نسبت به دستاوردها و توانایی های خود، ارزش ها و موفقیت درک شده در زندگی مطابق با آن ارزشها، و همچنین طرقی که دیگران به آن شخص نگاه می کنند و به آن پاسخ می دهند. هر چه درک...


خودکارآمدی (Self-efficacy) چگونه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟

در طول چند دهه گذشته، مربیان و روانشناسان تربیتی به ادراک دانش آموزان از خود علاقه مند بوده اند. این توجه هماهنگ به دیدگاه دانشجویان نسبت به خود کاملاً قابل درک است. از منظر یک مربی، ارتقای ادراک مثبت یادگیرندگان از خود یک هدف مهم آموزشی است. مربیان مایلند دانش ‌ آموزان به افرادی مستقل تبدیل شوند که احساسات قوی و...

اصطلاح خود تعیین گری یک مفهوم انگیزشی است که عمدتاً در رابطه با نظریه خود تعیین گری (SDT) ارائه شده توسط ادوارد دسی و ریچارد رایان توضیح داده شده است. خود تعیین گر بودن به معنای تایید اعمال خود با حس انتخاب و اراده کامل است. زمانی که افراد خود تعیین گر هستند، احساس آزادی برای انجام کارهای جالب، از نظر شخصی مهم و حیاتی...

چکیده روانشناسی تربیتی شناختی بر حوزه های جدیدی متمرکز است که شناخت محور هستند و شناخت را در کنار کارکردهای دیگر آدمی مانند انگیزش مطالعه می کند. رویکردهای شناختی اجتماعی، پردازش اطلاعات، پدیده گرایی، و سازنده گرایی حوزه مطالعه و کاربرد روانشناسی تربیتی شناختی را گسترش داده اند و به یک زمینه فعال و پویا تبدیل کرده اند...


روانشناسی مدرسه: روانشناس مدرسه کیست؟سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 14:38

تردیدی وجود ندارد که مدارس وظیفه دارند از همه ابزارهای مؤثر مورد نیاز برای حفظ محیط آموزشی امن و کارامد استفاده کنند. محیط امن و پذیرا برای پیگیری فعالیت های آموزشی و تربیتی ضروری است ( ایجاد مدرسه ای امن و دلپذیر برای یادگیری - مجله روان تنظیم ) . نمونه‌های بسیاری از زندگی واقعی را دیده‌ایم که در آن دانش‌آموزان مدارس...
  • نقش تحقیق در کسب دانش حرفه ای معلمجمعه 14 اردیبهشت 1403 08:12
    دانش حرفه ای برای آموزش تخصصی ضروری است و انواع مختلف دانش حرفه ای را که برای متخصص شدن به آن نیاز داریم، بررسی کرده ایم ( معلم؛ مرکز آموزش - مجله اینترنتی روان تنظیم ). اما، این دانش از کجا سرچشمه می گیرد، چگونه انباشته می شود، و چگونه می توانیم آن را به دست آوریم؟ یک پاسخ تجربه است که گاهی اوقات دانش عملی نامیده می...
    • تیزهوشی: با استعداد بودن (Giftedness)پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 11:38
      افراد با استعداد و تیزهوش کسانی هستند که سطوح برجسته ای از استعداد (تعریف شده به عنوان یک توانایی استثنایی برای استدلال و یادگیری) یا شایستگی (عملکرد مستند یا موفقیت در 10٪ برتر) را در یک یا چند حیطه از خود نشان می دهند. حیطه ها شامل هر حوزه ساختار یافته فعالیت با سیستم نمادی خاص خود (مانند ریاضیات، موسیقی، زبان) و/یا...
    • بنجامین بلوم: طبقه بندی اهداف آموزشی و یادگیری در حد تسلطچهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 11:07
      بنجامین بلوم (1913-1999) یک روانشناس تربیتی بود که سهم قابل توجهی در طبقه بندی اهداف آموزشی و تئوری یادگیری در حد تسلط داشت. تحقیقات او که نشان داد محیط‌های آموزشی و محیط‌های خانه می‌توانند پتانسیل انسانی را تقویت کنند، آموزش را متحول کرد. بلوم "طبقه بندی اهداف آموزشی" را توسعه داد که اهداف و مهارت های مختلف...